Obserwuj
Tytuł badania: |
Zainteresowania, wzory i autorytety młodzieży (Młodzież '92) |
Projekt badawczy: |
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
9 kwietnia 1992 – 28 kwietnia 1992 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono na 1289-osobowej ogólnopolskiej losowej próbie uczniów ostatnich klas dziennych szkół średnich i zasadniczych zawodowych. Wyniki badania ujawniły, że młodzież doceniała znaczenie instytucji i organizacji społecznych, ale, podobnie jak respondenci z 1991 roku, ankietowani sami w znacznej większości nie chcieliby się do nich zapisać i nie szukali w nich oparcia. Młodzież nie szukała informacji na temat organizacji, stowarzyszeń ani związków zajmujących się problemami młodzieży i pomimo dostrzegania potrzeby utworzenia takich organizacji, rzadko deklarowali chęć uczestniczenia w nich. Podobny brak zainteresowania można było zaobserwować w stosunku do potencjalnych autorytetów. Blisko połowa badanych nie potrafiła wskazać nawet jednej osoby, która zasługiwałaby na szacunek. Jako cechy szczególnie cenione wymieniano najczęściej zaradność życiową, umiejętność zarabiania pieniędzy oraz robienia dobrego wrażenia. Jednocześnie młodzi respondenci dobrze oceniali swoje stosunki z pokoleniem rodziców. Uczniowie interesowali się przede wszystkim swoim życiem towarzyskim oraz rozrywką. U swoich rówieśników cenili zaradność życiową, poczucie humoru i walory towarzyskie. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, postawa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, organizacja młodzieżowa |
TESE descriptors: |
youth, attitude, secondary school, vocational school, youth organisation |
Publikacje: |
- CBOS. (1992). Zainteresowania, wzory i autorytety młodzieży. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1992/K_062_92.PDF
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.