BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zainteresowanie aktywnością ruchową uczniów klas integracyjnych szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Krzysztof Kałużny
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka zainteresowania aktywnością ruchową wśród uczniów klas integracyjnych szkoły podstawowej. Wstępnie założono, że na zainteresowanie aktywnością fizyczną mają wpływ takie czynniki jak: płeć oraz pełno- i niepełnosprawność. Sformułowano następujące pytania badawcze: czy zainteresowanie aktywnością ruchową uczniów klas integracyjnych zależy od płci; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową uczniów z klas integracyjnych; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową niepełnosprawnych dziewcząt i chłopców z klas integracyjnych w szkole podstawowej; jakie są zainteresowania aktywnością ruchową pełnosprawnych dziewcząt i chłopców z klas integracyjnych. W badaniu uczestniczyli uczniowie z klas IV–VI szkoły podstawowej, w tym: 20 dziewcząt niepełnosprawnych i 69 zdrowych oraz 24 chłopców niepełnosprawnych i 60 zdrowych; łącznie 173 osoby. Wyniki badania wykazały, że wśród chłopców niepełnosprawnych najpopularniejsze są takie dyscypliny jak: piłka nożna (71-100%), siatkówka i piłka ręczna (29-63%), koszykówka (25-44%). Mniej popularne były: łyżwiarstwo (22-57%), łucznictwo (29-50%), pływanie (25-44%), judo – karate (29-38%). Najmniej interesowano się gimnastyką (0-14%), lekkoatletyką (0-25%) oraz tańcem (0%). Zdrowi chłopcy lubili przede wszystkim takie dyscypliny jak: piłka nożna (82-94%), piłka ręczna (55-63%), siatkówka (45-50%) oraz koszykówka (36-50%). Na wybór poszczególnych dyscyplin wśród chłopców niepełnosprawnych miała wpływ sprawność fizyczna (takiej zależności nie stwierdzono w przypadku chłopców pełnosprawnych). Wśród dziewcząt z kolei najpopularniejsza była siatkówka (75-100%), nieco mniej łyżwiarstwo i taniec (50-75%), jeździectwo (50-67%), tenis stołowy (50%). Od 0% do 38% dziewcząt niepełnosprawnych interesowało się lekkoatletyką. Natomiast dziewczęta zdrowe, uczęszczające do klas integracyjnych, lubiły: łyżwiarstwo (70-85%), siatkówkę (60-81%) oraz pływanie (54-80%). Dla dziewcząt z obu grup pełnosprawność i niepełnosprawność miały znaczenie w wyborze ulubionych dyscyplin sportowych.

Author's Keywords: interest, elementary school, motorial activity, integration school, disabled students
Deskryptory TESE: zdrowie, sprawność, sprzęt sportowy, upośledzenie, upośledzenie fizyczne, wychowanie fizyczne, kształcenie integracyjne
TESE descriptors: health, efficiency, sports equipment, disability, physical disability, physical education, inclusive education
Publikacje:
  • Kałużny, K. (2010). Zainteresowanie aktywnością ruchową uczniów klas integracyjnych szkoły podstawowej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 30, 206-211.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"