BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zainteresowanie młodzieży muzyką
Data: czerwiec 1995
Badacz: Anna Będkowska-Karmelita
Abstrakt:

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: w jakim stopniu młodzież szkół średnich interesuje się muzyką; jaka jest geneza tych zainteresowań i jakie czynniki społeczno-demograficzne mają na nie wpływ; jakie znaczenie ma muzyka dla badanej młodzieży; jakie style muzyczne preferuje młodzież i jaki wpływ na te preferencje mają typ szkoły, do której młodzież uczęszcza, poziom wykształcenia i kulturalny rodziców; jakie formy odbioru muzyki wybiera młodzież; czy zainteresowania muzyczne młodzieży mogą być kształtowane przez mass media. Badaniem ankietowym objęto 125 uczniów klas pierwszych i trzecich z III Liceum Ogólnokształcącego i Technikum Elektrycznego w Opolu; do analiz wykorzystano 117 ankiet. Zainteresowanie muzyką deklarowało 93,2% badanych, dla 35% było to hobby. Zmienne społeczno-demograficzne oraz muzykalność rodziny i jej tradycje muzyczne okazały się nie mieć wpływu na zainteresowanie muzyką. Tradycje muzyczne nie miały też wpływu na genezę zainteresowań; 69,2% zawdzięczało zainteresowanie samym sobie. Muzykalność rodziny miała pewien wpływ na wiek, w jakim badani zajęli się muzyką, oraz na czynne zajmowanie się muzyką. 75% badanych traktowało muzykę jako odprężenie po pracy lub nauce. Najbardziej faworyzowanym stylem był rock – 56,2%. Stwierdzono, że na zainteresowania muzyczne miały wpływ typ szkoły, w większym stopniu wykształcenie rodziców i tradycje kulturalne w rodzinie. Spośród różnych form odbioru muzyki młodzież preferowała formy indywidualne; na imprezach muzycznych nie było nigdy 28,6% badanych, najczęściej przyczyną był brak pieniędzy – 33,9%. Zdaniem badanych telewizja nie miała wpływu na kształtowanie zainteresowań muzycznych, większe znaczenie przypisywali radiu.

Deskryptory TESE: muzyka, uczeń, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, młodzież, edukacja muzyczna
TESE descriptors: music, pupil, secondary school, vocational school, youth, music education
Publikacje:
  • Będkowska-Karmelita, A. (1998). Zainteresowanie młodzieży muzyką. Wychowanie na co Dzień, 7-8, 22-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"