Abstrakt: |
Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania: w jakim stopniu młodzież szkół średnich interesuje się muzyką; jaka jest geneza tych zainteresowań i jakie czynniki społeczno-demograficzne mają na nie wpływ; jakie znaczenie ma muzyka dla badanej młodzieży; jakie style muzyczne preferuje młodzież i jaki wpływ na te preferencje mają typ szkoły, do której młodzież uczęszcza, poziom wykształcenia i kulturalny rodziców; jakie formy odbioru muzyki wybiera młodzież; czy zainteresowania muzyczne młodzieży mogą być kształtowane przez mass media. Badaniem ankietowym objęto 125 uczniów klas pierwszych i trzecich z III Liceum Ogólnokształcącego i Technikum Elektrycznego w Opolu; do analiz wykorzystano 117 ankiet. Zainteresowanie muzyką deklarowało 93,2% badanych, dla 35% było to hobby. Zmienne społeczno-demograficzne oraz muzykalność rodziny i jej tradycje muzyczne okazały się nie mieć wpływu na zainteresowanie muzyką. Tradycje muzyczne nie miały też wpływu na genezę zainteresowań; 69,2% zawdzięczało zainteresowanie samym sobie. Muzykalność rodziny miała pewien wpływ na wiek, w jakim badani zajęli się muzyką, oraz na czynne zajmowanie się muzyką. 75% badanych traktowało muzykę jako odprężenie po pracy lub nauce. Najbardziej faworyzowanym stylem był rock – 56,2%. Stwierdzono, że na zainteresowania muzyczne miały wpływ typ szkoły, w większym stopniu wykształcenie rodziców i tradycje kulturalne w rodzinie. Spośród różnych form odbioru muzyki młodzież preferowała formy indywidualne; na imprezach muzycznych nie było nigdy 28,6% badanych, najczęściej przyczyną był brak pieniędzy – 33,9%. Zdaniem badanych telewizja nie miała wpływu na kształtowanie zainteresowań muzycznych, większe znaczenie przypisywali radiu. |