BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Plan rozwoju zawodowego jako czynnik stymulujący aktywność zawodową nauczycieli
Data: styczeń 2001 – czerwiec 2001
Badacz: Beata Pituła
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak nauczyciele rozumieją plan rozwoju zawodowego? Czy rzeczywiście plan ten w opinii samych nauczycieli pomaga im w kierowaniu własnym rozwojem? Czym się kierują, pisząc plan rozwoju zawodowego? Czy awans zawodowy wiążą z rozwojem zawodowym? Analizie poddano 50 planów rozwoju zawodowego nauczycieli, którzy starali się o stopień nauczyciela dyplomowanego, oraz 50 planów pedagogów, którzy ubiegali się o uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego. Ponadto przeprowadzono ankietę wśród słuchaczy Podyplomowych Studiów Uniwersytetu Śląskiego (różnego typu). Łącznie kwestionariusz wypełniły 93 osoby posiadające wykształcenie wyższe, które nauczały różnych przedmiotów na różnych poziomach kształcenia, a także które posiadały różne doświadczenie. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 56,9% respondentów rozumiało plan rozwoju jako harmonogram koniecznych do wykonania zadań (czynności) ustalonych na bazie planu wychowawczego i dydaktycznego szkoły; według 21,9% był to wykaz (rejestr) założonych do realizacji zadań w okresie stażu; zdaniem 13% – wytyczone sobie zadania na drodze do stawania się lepszym nauczycielem, 5,5% respondentów zdefiniowało plan rozwoju jako zadania, które trzeba wykonać, a 2,7% nie udzieliło żadnej odpowiedzi. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również, że 23,3% uznało pisanie planu rozwoju jest zasadne, ale w postrzeganiu 25,3% badanych był to kolejny „administracyjny obowiązek”. Ponadto ustalono, że najważniejszym elementem w pisaniu planu była analiza własnych ograniczeń i możliwości (92,5%). W dalszej kolejności nauczyciele wskazywali plan rozwoju szkoły (86,9%), potrzeby uczniów (82,9%), własne potrzeby (73,9%), wskazówki kadry kierowniczej (63,0%), podpowiedzi innych nauczycieli (55,4%) oraz ocenę własnych możliwości działania (47,9%).

Deskryptory TESE: planowanie, rozwój umiejętności zawodowych, nauczyciel, kwalifikacje pedagogiczne, jakość kształcenia, kompetencje, nauczanie
TESE descriptors: planning, skill development, teacher, teaching qualification, quality of education, competence, teaching
Publikacje:
  • Pituła, B. (2002). Plan rozwoju zawodowego jako czynnik stymulujący aktywność zawodową nauczycieli – przyczynek do dyskusji. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 18, 253-258.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"