Abstrakt: |
Głównym celem badania było określenie oferty szkół ponadgimnazjalnych, które spełniałyby oczekiwania zarówno edukacyjne, jak i zawodowe gimnazjalistów z powiatu tarnowskiego. Cele szczegółowe badania: weryfikacja m.in. planów edukacyjno-zawodowych młodzieży, motywów, jakimi kierują się badani przy wyborze szkoły gimnazjalnej, osiągnięć edukacyjnych młodzieży w okresie dotychczasowej nauki, aspiracji i oczekiwań edukacyjnych i zawodowych gimnazjalistów, zakresu potrzeb doradztwa zawodowego na etapie gimnazjalnym, hierarchii wartości reprezentowanej przez gimnazjalistów, dynamiki procesów zmian w planach edukacyjnych i zawodowych gimnazjalistów. W badaniu zaplanowano zastosowanie następujących technik: ankiety, wywiadu oraz analizy dokumentacji. W badaniu miało wziąć udział 332 uczniów z 45 szkół miejskich oraz 168 uczniów z 10 gimnazjów miejskich (łącznie: 550 osób z 55 szkół). Badanych wytypowano spośród próby 3120 uczniów gimnazjum. Dobór szkół do badania podyktowany był uśrednionym wskaźnikiem wyników egzaminów gimnazjalnych z lat 2002-2004; posłużono się także skalą staninową. Doniesienie nie zawiera żadnych wyników, ponieważ ma ono charakter koncepcyjny. |