BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Plagiatorstwo – propozycja diagnozy i terapii na podstawie wyników badania ankietowego wśród studentów
Instytucja:
Data: maj 2011
Badacz: Nikodem Miranowicz
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie przyczyn popełniania plagiatów przez studentów. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy studenci są świadomi skali rozprzestrzenienia plagiatorstwa? Czy informowanie studentów (tradycyjne przygotowanie) o parametrach rozróżniających dzieło oryginalne i plagiat oraz konieczności unikania plagiatorstwa powstrzymuje ich przez popełnianiem plagiatu? Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza ankiety wśród 75 studentów Wydziału Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Respondenci odpowiadali na pytania o znajomość prawa autorskiego i prawa cytatu, częstotliwość stosowania różnych form plagiatu, świadomość popełniania wykroczeń oraz postulowane formy przeciwdziałania tego typu zachowaniom na uczelni. Wyniki badania wskazały na różne przyczyny plagiatorstwa wśród studentów, którzy nie zawsze są świadomi łamania prawa. 94% studentów deklarowało, że plagiaty ich zdaniem są częste, ale 41% znało bezpośrednio takie przypadki. Ponad 40% badanych nie znało konsekwencji popełnienia plagiatu. Na podstawie wyników badania zauważono ponadto, że wśród studentów jest niska świadomość podstawowych formalnych warunków cytowania. Autor postuluje antyplagiatowe działania edukacyjne, skierowane zarówno do studentów, jak i nauczycieli (uczących w szkołach oraz na uczelniach).

Deskryptory TESE: student, postawa wobec szkoły, złe sprawowanie, oszustwo, życie studenckie, wychowanie moralne
TESE descriptors: student, attitude towards school, misconduct, cheating, student life, moral education
Publikacje:
  • Miranowicz, N. (2011). Plagiatorstwo – propozycja diagnozy i terapii na podstawie wyników badania ankietowego wśród studentów. e-mentor, 5. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor42.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"