Obserwuj
Tytuł badania: |
Plagiatorstwo – propozycja diagnozy i terapii na podstawie wyników badania ankietowego wśród studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2011 |
Badacz: |
Nikodem Miranowicz |
Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie przyczyn popełniania plagiatów przez studentów. Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy studenci są świadomi skali rozprzestrzenienia plagiatorstwa? Czy informowanie studentów (tradycyjne przygotowanie) o parametrach rozróżniających dzieło oryginalne i plagiat oraz konieczności unikania plagiatorstwa powstrzymuje ich przez popełnianiem plagiatu? Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza ankiety wśród 75 studentów Wydziału Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Respondenci odpowiadali na pytania o znajomość prawa autorskiego i prawa cytatu, częstotliwość stosowania różnych form plagiatu, świadomość popełniania wykroczeń oraz postulowane formy przeciwdziałania tego typu zachowaniom na uczelni. Wyniki badania wskazały na różne przyczyny plagiatorstwa wśród studentów, którzy nie zawsze są świadomi łamania prawa. 94% studentów deklarowało, że plagiaty ich zdaniem są częste, ale 41% znało bezpośrednio takie przypadki. Ponad 40% badanych nie znało konsekwencji popełnienia plagiatu. Na podstawie wyników badania zauważono ponadto, że wśród studentów jest niska świadomość podstawowych formalnych warunków cytowania. Autor postuluje antyplagiatowe działania edukacyjne, skierowane zarówno do studentów, jak i nauczycieli (uczących w szkołach oraz na uczelniach). |
Deskryptory TESE: |
student, postawa wobec szkoły, złe sprawowanie, oszustwo, życie studenckie, wychowanie moralne |
TESE descriptors: |
student, attitude towards school, misconduct, cheating, student life, moral education |
Publikacje: |
- Miranowicz, N. (2011). Plagiatorstwo – propozycja diagnozy i terapii na podstawie wyników badania ankietowego wśród studentów. e-mentor, 5. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor42.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.