BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Znaczący inni – rodzice czy rówieśnicy (Młodzież '94)
Projekt badawczy:
  • Młodzież '94
pokaż badania
Instytucja:
Data: 8 kwietnia 1994 – 18 kwietnia 1994
Badacz:
Abstrakt:

Przedmiotem badania była potrzeba młodzieży w zakresie przynależności do grup, organizacji i kręgów towarzyskich. Próbowano odpowiedzieć na pytanie, kto w życiu młodzieży odgrywa większą rolę – rodzice czy rówieśnicy. W badaniu uczestniczyło 1260 uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych. Okazało się, że 80% respondentów nie należało do żadnych organizacji młodzieżowych. 19% nie miało na to czasu albo pieniędzy, 17% uważało, że młodzież nie potrafi być mobilna i nie ma zainteresowań, 13% z powodu nieciekawych programów organizacji młodzieżowych. 11% badanych twierdziło, że organizacje nie są wcale potrzebne młodym ludziom, bo wolą oni tworzyć nieformalne grupy. 7% badanych nie chciało wywiązywać się z obowiązków narzucanych przez organizacje, a 7% deklarowało, że chcą zachować autonomię osobistą. Wśród osób, które należały do organizacji młodzieżowych, znaleźli się: sportowcy (3%), fani rocka i zespołów rockowych (3%), członkowie grup religijnych (2%), ZHP i LOK (1%), partii politycznych (1%), PTTK, WOPR i GOPR (1%), klubów informatycznych, elektronicznych (1%), kibice sportowi (mniej niż 1%). 2% respondentów deklarowało, że prawie nieustannie czują się samotni, 9% bardzo często, 13% dość często, 37% niezbyt często. Samotności nigdy albo prawie nigdy nie odczuwało 39% badanych. Okazało się, że dziewczęta znacznie częściej niż chłopcy czuły się samotne. Stosunkowo częściej odczuwaną samotność deklarowali uczniowie liceów ogólnokształcących. Na poczucie osamotnienia miała wpływ także wielkość miejsca zamieszkania – osoby z mniejszych miejscowości czuły się częściej samotne. Nie stwierdzono, by poziom wykształcenia rodziców miał wpływ na odczuwanie samotności przez młodzież. 75% respondentów przyznało, że mają taką grupę koleżanek albo kolegów, którą mogą nazwać swoją paczką. Dla 27% osób były to koleżanki/koledzy z klasy albo szkoły, a dla 73% rówieśnicy spoza szkoły. Okazało się, że swoją paczkę poza szkołą mieli częściej chłopcy, uczniowie liceów zawodowych i zasadniczych szkół zawodowych, osoby przeciętnie i lepiej oceniające warunki materialne swoich rodzin, dzieci rodziców z niższym wykształceniem, osoby rzadziej uczestniczące w praktykach religijnych, uczniowie dwójkowi i trójkowi. Członkowie paczek szkolnych to przede wszystkim: dziewczęta, uczniowie liceów ogólnokształcących i techników, osoby, które gorzej oceniały sytuację materialną swoich rodzin, dzieci rodziców z lepszym wykształceniem, młodzież częściej uczestnicząca w praktykach religijnych, uczniowie piątkowi i szóstkowi. 16% respondentów najchętniej spędzało wolny czas z rodziną, a 39% z rówieśnikami. 21% preferowało dyskusję z rodziną, a 33% z rówieśnikami. 18% badanych twierdziło, że to rodzina ma największy wpływ na sposób ich ubierania (24%: rówieśnicy). 35% osób deklarowało, że najbardziej lubią rodzinę, a 19% rówieśników. 35% w trudnych chwilach mogło liczyć przede wszystkim na rodzinę, a 18% na rówieśników. 51% uczniów najbardziej zależało na uznaniu matek, 36% na uznaniu ojców, 30% – dziewczyny albo chłopaka, 20% – przyjaciół, 14% – kolegów, a 6% – rodzeństwa.

Deskryptory TESE: młodzież, rodzice, autonomia osobista, wolność, organizacja, organizacja młodzieżowa, relacje międzygrupowe, socjalizacja
TESE descriptors: youth, parents, personal autonomy, freedom, organisation, youth organisation, intergroup relations, socialisation
Publikacje:
  • CBOS. (1994). Znaczący inni – rodzice czy rówieśnicy : Komunikat z badań. Pobrane z http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/1994/K_134_94.PDF
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"