BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmotywowana kreatywność: synergia motywacyjna postawy twórczej młodzieży
Data: [2011]
Badacz: Jacek Gralewski, Maciej Karwowski
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie hipotezy synergii motywacyjnej postawy twórczej, zgodnie z którą po rozwinięciu motywacji samoistnej (związanej z atrakcyjnością zadania) włączenie motywatorów celowych (związanych z pracą, realizacją zadania) sprzyjać ma efektywności działań twórczych. Badaniem objęto losową, reprezentatywną próbę klas licealnych z warszawskich liceów ogólnokształcących. Łącznie w badaniu wzięło udział 589 uczniów. Zastosowano Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH S. Popka (2000) do pomiaru wymiarów postaw twórczych oraz Inwentarz Preferencji Pracowniczych w opracowaniu M. Karwowskiego (2009) do pomiaru orientacji motywacyjnych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w przypadku działań konstruktywnie krytycznych (nonkonformizmu) i niesztampowych (zachowań heurystycznych) zaobserwowano negatywny wpływ motywacji celowej – im poziom tego rodzaju motywacji był wyższy, tym bardziej zmniejszało się nasilenie nonkonformizmu i zachowań heurystycznych, zwiększały się zaś odtwórcze charakterystyki badanych (konformizm i zachowania algorytmiczne). Zależność taka nie występowała wśród osób o wysokim poziomie motywacji samoistnej – w ich przypadku motywacja celowa utrwalała wręcz kreatywne charakterystyki osobowościowe i poznawcze. Wnioski sugerowały słuszność rekomendacji dążenia do synergii w dydaktyce twórczości, to znaczy zadbania zarówno o zabawową motywację samoistną, jak i motywację celową, związaną z rozwiązywaniem problemów.

Author's Keywords: creativity, creative attitude, motivational synergy
Deskryptory TESE: kreatywność, psychologia, młodzież, szkoła średnia, zajęcia twórcze
TESE descriptors: creativity, psychology, youth, secondary school, creative activities
Publikacje:
  • Karwowski, M. i Gralewski, J. (2011). Zmotywowana kreatywność: synergia motywacyjna postawy twórczej młodzieży. Chowanna, 1(36), 45-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"