Abstrakt: |
Badanie miało na celu odpowiedź na pytanie, jak postrzegany był ruch STO i szkoły społeczne. Badanie ankietowe przeprowadzono wśród dwustu przedstawicieli uczestniczących w Zjeździe Prezesów Kół i Dyrektorów Szkół STO, który odbył się w Warszawie. Otrzymano 76 odpowiedzi, w tym 45 od dyrektorów i 21 od prezesów kół. Odpowiedzi badanych pozwoliły stwierdzić, że istniało zapotrzebowanie na dużą samodzielność szkół, jednak relacja szkoła – koło była niejasna. Większość prezesów kół opowiedziała się za dążeniem do osobowości prawnej koła (62%), a 25% badanych było temu zdecydowanie przeciwnych. 20% badanych (w tym jeden prezes koła) uważało, że szkołę powinien prowadzić Zarząd Główny (co świadczyło o braku zrozumienia lub niechęci do realizowania zasad funkcjonowania szkół STO), a 80% chciało, by szkoła prowadzona była przez lokalne środowiska, czyli koła STO. 87% badanych opowiedziało się za pozostaniem szkoły w strukturach STO w przyszłości, 13% odpowiedzi wykazało dążenie do prywatyzacji szkoły. 90% badanych chciało, by ich placówka była szkołą niepubliczną z uprawnieniami szkół publicznych. Ocena koła STO dokonana przez badanych ujawniła, że 11% dyrektorów uznało je za martwą strukturę, a 34% badanych przyznało, że koło powstało jedynie w celu założenia szkoły. Jednak taki sam odsetek badanych oświadczył, że koło jest przydatne do prowadzenia szkoły. Tylko 30% badanych postrzegało koło jako właściciela szkoły, który wypełnia swoje obowiązki. Do obowiązków tych powinno według większości badanych należeć jedynie programowanie działalności oświatowej w środowisku (51%). Tylko 20% badanych uznało, że koło powinno określać program wychowawczy i dydaktyczny w szkole. Rola kuratora w szkołach STO okazała się bardzo kontrowersyjna i niejasna mimo prawnego wymogu podlegania nadzorowi pedagogicznemu. 11% badanych uznało, że szkoła nie powinna być poddana kontroli kuratora, 13% określiło nadzór pedagogiczny jako zbędny. Większość respondentów uważała, że należało dążyć do zmniejszenia kontroli administracyjnej nad nauczycielem (72%), ale jednocześnie odmawiano nauczycielowi swobody w kwestii doboru treści i metod nauczania (57%). Większość badanych pozytywnie oceniła działalność Zarządu Głównego (45%), jednak nie godziła się na opodatkowanie ucznia w celu finansowania jego potrzeb i biura (42%). Podstawowym problemem STO okazało się zatem znalezienie w przyszłości pieniędzy na swoje utrzymanie. |