BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ja i sztuka. Badania nad zasobem słownictwa i pojęć z zakresu sztuki uczniów klasy IV szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: 1992 – 1993
Badacz: Paweł Borowski
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja wpływu eksperymentu dydaktycznego naturalnego na wyzwolenie potencjału twórczego dziecka w środowisku naturalnym, czyli w szkole. Eksperyment przeprowadzono w klasie IVb Szkoły Podstawowej nr 2 w Górze Śląskiej. Zmienną niezależną stanowił zestaw ćwiczeń zarówno pisemnych, jak i w formie działań twórczych, dotyczących głównie tematyki filmu, teatru i plastyki. W badaniu wykorzystano metodę obserwacji uczestniczącej, analizę jakościową (głównie w kategoriach semantyki) danych zgromadzonych w słownikach frekwencyjnych, technikę ankiety, analizę dokumentów (prac pisemnych uczniów) oraz analizę nagrań wideo, na których zarejestrowano działania twórcze uczniów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem stwierdzono, że wraz z postępem planu ćwiczeń aktywizujących dzieci nastąpił niemal dwukrotny wzrost liczby słów z zakresu sztuki znajdujących się w zasobie badanych (rzeczowniki – z 55 użytych w pierwszym ćwiczeniu do 116 użytych w szóstym i ostatnim ćwiczeniu; przymiotniki – analogicznie z 75 do 104; czasowniki – z 61 do 116; przysłówki – z 29 do 55). Zatem wprowadzenie do procesu dydaktyczno-wychowawczego współczesnych treści pozaliterackich, czyli uczestnictwo w sztuce poprzez jej percepcję i werbalizację treści obserwacji we własnych tekstach uczniów, przyniosło znaczne efekty uwidaczniające się w słowniku badanych uczniów.

Deskryptory TESE: sztuka, szkoła podstawowa, język, metodyka, metoda aktywizująca
TESE descriptors: art, primary school, language, learning theory, activity method
Publikacje:
  • Borowski, P. (1995). Ja i sztuka. Badania nad zasobem słownictwa i pojęć z zakresu sztuki uczniów klasy IV szkoły podstawowej. Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe w Szkole, 9, 23-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"