Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja wpływu eksperymentu dydaktycznego naturalnego na wyzwolenie potencjału twórczego dziecka w środowisku naturalnym, czyli w szkole. Eksperyment przeprowadzono w klasie IVb Szkoły Podstawowej nr 2 w Górze Śląskiej. Zmienną niezależną stanowił zestaw ćwiczeń zarówno pisemnych, jak i w formie działań twórczych, dotyczących głównie tematyki filmu, teatru i plastyki. W badaniu wykorzystano metodę obserwacji uczestniczącej, analizę jakościową (głównie w kategoriach semantyki) danych zgromadzonych w słownikach frekwencyjnych, technikę ankiety, analizę dokumentów (prac pisemnych uczniów) oraz analizę nagrań wideo, na których zarejestrowano działania twórcze uczniów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem stwierdzono, że wraz z postępem planu ćwiczeń aktywizujących dzieci nastąpił niemal dwukrotny wzrost liczby słów z zakresu sztuki znajdujących się w zasobie badanych (rzeczowniki – z 55 użytych w pierwszym ćwiczeniu do 116 użytych w szóstym i ostatnim ćwiczeniu; przymiotniki – analogicznie z 75 do 104; czasowniki – z 61 do 116; przysłówki – z 29 do 55). Zatem wprowadzenie do procesu dydaktyczno-wychowawczego współczesnych treści pozaliterackich, czyli uczestnictwo w sztuce poprzez jej percepcję i werbalizację treści obserwacji we własnych tekstach uczniów, przyniosło znaczne efekty uwidaczniające się w słowniku badanych uczniów. |