BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wyrównywanie szans edukacyjnych w warunkach transformacji
Instytucja:
Data: 1992 – 1996
Badacz:
Abstrakt:

W publikacji przedstawiono zmiany wskaźnika HDI dotyczące Polski (Human Development Index – syntetyczna miara rozwoju wprowadzona przez UNDP w globalnym raporcie Human Development Report od1990 r.; od 1994 r. wskaźnik liczony i publikowany również w polskim raporcie National Human Developments Report). HDI w 1995 r. dla Polski wyniósł 0,883 – wzrost w stosunku do 1994 r. nastąpił o 5%. Poprawa wskaźnika odzwierciedlała pozytywne trendy w gospodarce, wydłużenie przeciętnego trwania życia (72,1 roku) i poprawę poziomu wykształcenia. Polska znalazła się w rankingu 175 krajów świata według rankingu HDI na 52. miejscu (1992 – 51., 1994 – 58.). Wśród 64 krajów określanych kategorią wysokiego rozwoju społecznego Polska znalazła się wśród ostatnich 15 państw. Pod względem produktu krajowego brutto Polska była na 69. miejscu wśród 175 krajów – realny PKB w dolarach USA na głowę mieszkańca wynosił 6350. Przy zastosowaniu wskaźnika HDI niezagregowanego pod względem płci – GDI (Gender Development Index; miernik wskazujący na dysproporcje w rozwoju przy wyodrębnieniu dwóch podstawowych grup ludności – kobiet i mężczyzn) Polska z wartością 0,886 zajmowała 35. pozycję. Analiza poziomu osiągnięć edukacyjnych na podstawie wskaźników skolaryzacji brutto wyznaczanych dla wszystkich poziomów nauczania wykazała duże zróżnicowanie regionalne powszechności edukacji. Wskaźniki skolaryzacji liczone dla poziomów edukacji poniżej wyższego wykazały dość wyrównaną powszechność nauczania i podobny dostęp do edukacji na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego w poszczególnych województwach. Ogólny wskaźnik skolaryzacji brutto na poziomie szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego (bez policealnego) wynosił w 1996/1997 prawie 95% w relacji do liczby dzieci i młodzieży w wieku od siedmiu do 18 lat, 99% na poziomie podstawowym i około 86% na poziomie ponadpodstawowym. Wskaźnik skolaryzacji brutto dla wieku od sześciu do 24 lat wynosił 74,7%. Analiza regionalnego zróżnicowania rozwoju i rankingu według wskaźnika HDI wykazała istotne dysproporcje w osiąganiu podstawowych celów rozwoju ludzkiego; np. województwo łódzkie zajmujące wysoką pozycję w rankingu pod względem kryterium osiągnięć edukacyjnych i poziomu dochodu zajmowało ostatnią pozycję pod względem długości życia. Najwyższy wskaźnik HDI osiągnęło województwo warszawskie – 0,909, najniższy – województwo zamojskie – 0,760.

Deskryptory TESE: Polska, gospodarka, społeczeństwo, dostępność oświaty, edukacja, nierówności regionalne, nierówność społeczna, płeć
TESE descriptors: Poland, economy, society, access to education, education, regional inequality, social inequality, gender
Publikacje:
  • Wyrównywanie szans edukacyjnych w warunkach transformacji. W: Raport o rozwoju społecznym. Polska 1998. Dostęp do edukacji (s. 11-20). Warszawa 1998.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"