Abstrakt: |
Przedmiotem badania było wyposażenie gospodarstw domowych nauczycieli szkół podstawowych w dobra trwałego użytku. W badaniu uczestniczyło 276 osób. 77 respondentów mieściło się w przedziale wiekowym 21–30 lat, 128 – 31–40 lat, 69 – 41–50 lat, a 12 – 51–60 lat. Współczynnik wyposażenia gospodarstw domowych nauczycieli w aparat fotograficzny wyniósł 70,1, kamerę wideo – 4,5, komputer – 16,2, kuchenkę mikrofalową – 8,6, lodówkę – 92,4, odkurzacz – 90,7, magnetofon stereo – 50,5, magnetowid – 61,9, telewizor kolorowy – 91,1, telewizor czarno-biały – 16,8, samochód – 57,4, robot kuchenny – 56,7, pralkę automatyczną – 76,6, pralkę wirnikową – 41,2, zmywarkę – 1. Aparat fotograficzny posiadało 74% osób w wieku od 21 do 30 lat i tylko 33,3% osób w wieku od 51 lat do 60. Komputera nie miała ani jedna osoba z przedziału 51–60. Kamerę posiadało 7% osób w wieku od 31 lat do 40, 3,9% w wieku od 21 do 30 lat i 8,3% w wieku od 51 do 60 lat. Ogólnie rzecz biorąc, występowanie dóbr trwałych o charakterze luksusowym wzrastało wraz z wiekiem, choć najstarsi respondenci nie mieli ani zmywarki, ani komputera. W przedziałach 31–40 lat i 41–50 lat odnotowano najwyższy poziom wyposażenia w dobra trwałe podstawowego znaczenia, np. lodówka, odkurzacz. Największe zróżnicowanie w poziomie wyposażenia wystąpiło wśród najmłodszych i najstarszych nauczycieli. Najwięcej dóbr trwałego użytku znajdowało się w gospodarstwach domowych liczących od trzech do czterech osób. Większość badanych oceniła stopień zaspokojenia potrzeb związanych z wyposażeniem jako dostateczny. |