Tytuł badania: |
Wypełnianie funkcji opiekuńczo-wychowawczych w rodzinach dzieci dziewięcio- i dziesięcioletnich |
Instytucja: |
|
Data: |
1993 |
Badacz: |
Bożena Matyjas |
Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o sposób, w jaki rodziny wypełniały funkcję opiekuńczo-wychowawczą wobec dzieci dziewięcio- i dziesięcioletnich. Badaniem objęto 77 uczniów klas trzecich ze Szkoły Podstawowej nr 27 w Kielcach i ich rodziców. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę wywiadu środowiskowego. Nieliczne rodziny wywiązywały się ze sprawowania funkcji opiekuńczo-wychowawczej i były to najczęściej rodziny jedynaków (35%) oraz rodziny inteligenckie. W rodzinach wielodzietnych większość obowiązków opiekuńczo-wychowawczych przypadała starszemu rodzeństwu (55%), które zastępowało pracujących rodziców. Obowiązki opiekuńczo-wychowawcze wypełniały przede wszystkim matki (37%), ojcowie zaś spędzali z dziećmi najwyżej około 15 minut dziennie. Dzieci zwracały się też najczęściej do matek ze swoimi problemami. W rodzinach jedynaków i rodzinach inteligenckich częściej podejmowano z dziećmi wspólne zajęcia w postaci czytania książek, układania łamigłówek itp. Najczęściej jednak dzieci spędzały czas wolny na oglądaniu telewizji (52%). W rodzinach małodzietnych sporadycznie powierzano dzieciom drobne prace domowe (70% przypadków). We wszystkich rodzinach pamiętano o terminach szczepień i regularnie ich przestrzegano. Dzieciom towarzyszyła w takich przypadkach najczęściej matka (50%). |
Deskryptory TESE: |
rodzina, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, rodzice, pochodzenie społeczne, środowisko społeczno-kulturowe |
TESE descriptors: |
family, child rearing, childcare, parents, social background, socio-cultural environment |
Publikacje: |
- Matyjas, B. (1994). Wypełnianie funkcji opiekuńczo-wychowawczych w rodzinach dzieci dziewięcio- i dziesięcioletnich. Problemy Rodziny, 3, 13-15.
|