BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wypalenie zawodowe u terapeutów zajęciowych pracujących z osobami z autyzmem
Data: [2004]
Badacz: Małgorzata Piętka, Ewa Pisula
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy specyficzne doświadczenia zdobywane w relacjach z osobami z autyzmem nie stanowią zagrożenia wystąpieniem u osób pracujących z tymi osobami tendencji do depersonalizowania podopiecznych? Jakie elementy pracy są dla osób pracujących z młodzieżą i dorosłymi z autyzmem najbardziej obciążające i szczególnie sprzyjają wypaleniu zawodowemu? Próbę badawczą stanowiło 30 osób (26 kobiet i czterech mężczyzn) zatrudnionych w szkołach specjalnych i pracujących z młodzieżą upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim bez autyzmu oraz 31 osób (22 kobiety i dziewięciu mężczyzn) pracujących w warsztatach terapii zajęciowej z młodzieżą i dorosłymi z autyzmem. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz opracowany przez Christine Maslach oraz autorską ankietę dotyczącą poziomu satysfakcji z pracy oraz umożliwiającą opis doświadczeń zawodowych respondentów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród terapeutów depersonalizacja miała większe nasilenie niż u nauczycieli. Ponadto wykazano związek między deklarowanym przez ankietowanych poziomem satysfakcji z pracy a wypaleniem zawodowym. Okazało się, że im wyższą satysfakcję z pracy odczuwali respondenci, tym niższy był ich wskaźnik wypalenia zawodowego (zarówno ogólnego poziomu wypalenia, jak i wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji oraz poczucia osiągnięć osobistych). Jednocześnie odnotowano, że wyczerpanie emocjonalne było wyższe u osób pracujących w tygodniu poniżej 35 godzin niż u osób pracujących dłużej. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła wykazać, że najwyższe wyniki w zakresie depersonalizacji uzyskali badani pracujący w danej placówce najkrócej (tj. do trzech lat).

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciele, niepełnosprawność intelektualna, zespół wypalenia zawodowego, terapeuci zajęciowi, autyzm
Author's Keywords: teachers, intellectual disability, burnout, occupational therapists, autism
Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie, terapia zajęciowa, nauczyciel, autyzm
TESE descriptors: people with disabilities, disability, occupational therapy, teacher, autism
Publikacje:
  • Pisula, E. i Piętka, M. (2005). Wypalenie zawodowe u terapeutów zajęciowych pracujących z osobami z autyzmem. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 1, 139-151.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"