Tytuł badania: |
Wypalenie zawodowe u terapeutów zajęciowych pracujących z osobami z autyzmem |
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Małgorzata Piętka, Ewa Pisula |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy specyficzne doświadczenia zdobywane w relacjach z osobami z autyzmem nie stanowią zagrożenia wystąpieniem u osób pracujących z tymi osobami tendencji do depersonalizowania podopiecznych? Jakie elementy pracy są dla osób pracujących z młodzieżą i dorosłymi z autyzmem najbardziej obciążające i szczególnie sprzyjają wypaleniu zawodowemu? Próbę badawczą stanowiło 30 osób (26 kobiet i czterech mężczyzn) zatrudnionych w szkołach specjalnych i pracujących z młodzieżą upośledzoną umysłowo w stopniu lekkim bez autyzmu oraz 31 osób (22 kobiety i dziewięciu mężczyzn) pracujących w warsztatach terapii zajęciowej z młodzieżą i dorosłymi z autyzmem. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz opracowany przez Christine Maslach oraz autorską ankietę dotyczącą poziomu satysfakcji z pracy oraz umożliwiającą opis doświadczeń zawodowych respondentów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród terapeutów depersonalizacja miała większe nasilenie niż u nauczycieli. Ponadto wykazano związek między deklarowanym przez ankietowanych poziomem satysfakcji z pracy a wypaleniem zawodowym. Okazało się, że im wyższą satysfakcję z pracy odczuwali respondenci, tym niższy był ich wskaźnik wypalenia zawodowego (zarówno ogólnego poziomu wypalenia, jak i wyczerpania emocjonalnego, depersonalizacji oraz poczucia osiągnięć osobistych). Jednocześnie odnotowano, że wyczerpanie emocjonalne było wyższe u osób pracujących w tygodniu poniżej 35 godzin niż u osób pracujących dłużej. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła wykazać, że najwyższe wyniki w zakresie depersonalizacji uzyskali badani pracujący w danej placówce najkrócej (tj. do trzech lat). |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciele, niepełnosprawność intelektualna, zespół wypalenia zawodowego, terapeuci zajęciowi, autyzm |
Author's Keywords: |
teachers, intellectual disability, burnout, occupational therapists, autism |
Deskryptory TESE: |
osoby niepełnosprawne, upośledzenie, terapia zajęciowa, nauczyciel, autyzm |
TESE descriptors: |
people with disabilities, disability, occupational therapy, teacher, autism |
Publikacje: |
- Pisula, E. i Piętka, M. (2005). Wypalenie zawodowe u terapeutów zajęciowych pracujących z osobami z autyzmem. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 1, 139-151.
|