BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Co mówią dzieci o krzywdzeniu dzieci
Instytucja:
Data: 1998 – 1999
Badacz: Monika Sajkowska
Abstrakt:

Badania miały na celu określenie skali zjawiska krzywdzenia dzieci w Polsce i objęły 250 uczniów warszawskich szkół podstawowych. Przyjęto cztery główne kategorie złego traktowania dzieci przez dorosłych: krzywdzenie fizyczne, emocjonalne, wykorzystywanie seksualne dzieci oraz ich zaniedbywanie. W badaniu wykorzystano amoniową ankietę audytoryjną, w której zawarto 14 typowych sytuacji krzywdzenia dzieci, w tym: częste stosowanie kar fizycznych za drobne przewinienia i bicie dziecka powodujące urazy ciała. Zadaniem badanych było ustosunkowanie się do każdej z nich pod względem skali zjawiska (jak powszechne były te sytuacje zdaniem dzieci), pod względem liczby znanych dziecku osób, które znajdowały się w takich sytuacjach oraz na ile sytuacja rodzinna samego badanego zbliżona była do tej przedstawionej w ankiecie. 14% badanych dzieci uznało, że stosowanie kar cielesnych dotyczy co najmniej połowy dzieci, a 10%, że dotyczy to większości dzieci. W przypadku poważnego pobicia dziecka odsetki te wynosiły odpowiednio 20% (dotyczy co najmniej połowy dzieci) i 9% (dotyczy większości dzieci). 20%-21% badanych znało jedną osobę, w stosunku do której stosowano kary cielesne lub którą poważnie pobito, 10% znało kilka takich osób, 2% znało ich wiele. Zdecydowana większość badanych zadeklarowała jednak, że sama nigdy nie doświadczyła takich sytuacji. 9% miało poczucie, że sytuacja w ich rodzinie jest podobna do sytuacji, w której stosowane są kary fizyczne, 3% – że ich sytuacja jest bardzo podobna. 14% badanych dzieci przyznało, że zdarzyło im się dostać w domu lanie, po którym mieli urazy ciała, w tym 5% przydarzyło się to kilkakrotnie.

Deskryptory TESE: dziecko zagrożone, przemoc, relacja rodzice – dziecko, rodzice, szkoła podstawowa
TESE descriptors: child at risk, violence, parent-child relation, parents, primary school
Publikacje:
  • Sajkowska, M. (2000). Co mówią dzieci o krzywdzeniu dzieci. Niebieska Linia, 3, 24-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"