BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc w szkole
Data: 2000
Badacz: Sabina Lasok
Abstrakt:

Przedmiotem badania był zwyczaj „kocenia”, czy też otrzęsin, stosowany w szkołach różnego typu i na różnych etapach nauczania. Zjawisko to dotyczyło w większej mierze chłopców niż dziewcząt, choć w szkołach żeńskich (szczególnie zawodowych) również dochodziło do „kocenia”, częściej przy wykorzystaniu przemocy psychicznej niż fizycznej czy seksualnej (w szkołach koedukacyjnych dziewczęta równie często jak chłopcy stosowały przemoc fizyczną). Pytani uczniowie przekazali badaczce 95 sposobów na „kocenie” (np. zmuszanie do miauczenia, rapowanie przepisów BHP, „gwałcenie panienek z Playboya”), wskazując jednocześnie typ ucznia, który był bardziej podatny na bycie ofiarą: Są w okularach, grubi, ostrzyżeni na pazia, muszą być trochę gorzej ubrani i jeżeli śmieją się już z nich koledzy z klasy, to jest pretekst do kocenia. Do zjawiska tego dochodzi w miejscach rzadziej uczęszczanych przez nauczycieli (np. w ubikacjach) oraz poza szkołą (przystanki, środki komunikacji miejskiej). Badani wyrażali przekonanie, że uczniowie dobrzy „kocą”, by sprawdzić wytrzymałość, a uczniowie o złych wynikach w nauce są bardziej drastyczni, chcą upokorzyć i sprawić ból. Pierwszoklasiści uznali, że „kocenie” to zabawa, rewanż, pójście za zwyczajem i potrzebami wewnętrznymi (np. podwyższenie samooceny). Starsi uczniowie – oprócz rewanżu, rozrywki i zwyczaju – dostrzegali w „koceniu” również korzyści materialne dla „kocącego” (odbieranie zegarków, butów, drobnych pieniędzy lub zmuszanie do regularnych haraczy).

Deskryptory TESE: przemoc szkolna, dziecko zagrożone, zachowania społeczne, płeć, relacje interpersonalne
TESE descriptors: bullying, child at risk, social behaviour, gender, interpersonal relations
Publikacje:
  • Lasok, S. (2000). Przemoc w szkole. Niebieska Linia, 4, 11-12.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"