BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc w szkołach podstawowych Trójmiasta w opinii uczniów klas V-VIII
Instytucja:
Data: kwiecień 1997
Badacz: Mirosław Krasnopolski
Abstrakt:

Badanie miało na celu odpowiedzieć na pytanie: jak wygląda przemoc wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych? Badanie zostało zrealizowane przez 116 studentów trzeciego roku AWF w Gdańsku, którzy odbywali praktykę pedagogiczną w szkołach podstawowych. Badaniem objęto 1295 uczniów, w tym 763 dziewczęta i 532 chłopców. 57% badanych przyznało się do stosowania różnych form przemocy wobec innych (w tym grożenia, wymuszania, znęcania się, bicia, upokarzania, molestowania, dokuczania itp.). Chłopcy w 3% stosowali przemoc częściej od dziewcząt. W klasach siódmych zanotowano nieco wyższy od średniej odsetek takich deklaracji (63%), a w klasach ósmych – nieco niższy (54%). Najczęstszym miejscem stosowania przemocy była szkoła (43%), choć dziewczęta z klas piątych (35%) i ósmych (34%) wskazywały częściej na dom. Powodem stosowania przez badanych przemocy było na ogół to, że druga osoba ich zdenerwowała lub „wkurzyła”, następnie zaczepiała, dokuczała i przezywała. Pojawił się także motyw czerpania z przemocy przyjemności oraz stosowania jej jako formy „wyżycia się” (pojedyncze odpowiedzi). Na pytanie, co zyskali poprzez stosowanie przemocy, badani odpowiadali najczęściej, że nie zyskali nic (228 osób). Na kolejnych miejscach wymieniano przyjemność, satysfakcję i zadowolenie (91) oraz spokój (86).

Deskryptory TESE: przemoc, szkoła podstawowa, przemoc szkolna, płeć, motywacja
TESE descriptors: violence, primary school, bullying, gender, motivation
Publikacje:
  • Krasnopolski, M. (1998). Przemoc w szkołach podstawowych Trójmiasta w opinii uczniów klas V-VIII. W: J. Papież i A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 241-248). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"