Abstrakt: |
Badanie miało na celu odpowiedzieć na pytanie: jak wygląda przemoc wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych? Badanie zostało zrealizowane przez 116 studentów trzeciego roku AWF w Gdańsku, którzy odbywali praktykę pedagogiczną w szkołach podstawowych. Badaniem objęto 1295 uczniów, w tym 763 dziewczęta i 532 chłopców. 57% badanych przyznało się do stosowania różnych form przemocy wobec innych (w tym grożenia, wymuszania, znęcania się, bicia, upokarzania, molestowania, dokuczania itp.). Chłopcy w 3% stosowali przemoc częściej od dziewcząt. W klasach siódmych zanotowano nieco wyższy od średniej odsetek takich deklaracji (63%), a w klasach ósmych – nieco niższy (54%). Najczęstszym miejscem stosowania przemocy była szkoła (43%), choć dziewczęta z klas piątych (35%) i ósmych (34%) wskazywały częściej na dom. Powodem stosowania przez badanych przemocy było na ogół to, że druga osoba ich zdenerwowała lub „wkurzyła”, następnie zaczepiała, dokuczała i przezywała. Pojawił się także motyw czerpania z przemocy przyjemności oraz stosowania jej jako formy „wyżycia się” (pojedyncze odpowiedzi). Na pytanie, co zyskali poprzez stosowanie przemocy, badani odpowiadali najczęściej, że nie zyskali nic (228 osób). Na kolejnych miejscach wymieniano przyjemność, satysfakcję i zadowolenie (91) oraz spokój (86). |