BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja przedszkolna w Częstochowie – dostępność, stan i kierunki modernizacja
Kolejne lata cyklu: 2001
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Urszula Ordon
Abstrakt:

Analiza danych na temat wychowania przedszkolnego w Polsce, zebranych przez Główny Urząd Statystyczny (lata 1990-1997) oraz przez Oddział Urzędu Statystycznego w Częstochowie (rok szkolny 1999/2000), potwierdziła negatywne tendencje i zjawiska obserwowane już w latach wcześniejszych, czyli spadek liczby dzieci oraz coraz mniejsze zainteresowanie rodziców opieką przedszkolną, m.in. z powodów ekonomicznych. Począwszy od 1990 roku zmniejszyła się liczba instytucji wychowania przedszkolnego, tak w środowisku miejskim, jak i wiejskim. Najwyższy wskaźnik likwidacji tego rodzaju placówek zanotowano w latach 1990-1991. Zamykane były również oddziały specjalne i placówki przedszkolne przy szkołach. Zmniejszyła się liczba dzieci objętych edukacją przedszkolną oraz liczba nauczycieli zatrudnionych w placówkach przedszkolnych. Zjawisko obserwowalne w skali ogólnopolskiej znalazło odzwierciedlenie również w Częstochowie, gdzie pomimo ścisłej współpracy z ośrodkami akademickimi, metodycznymi oraz zaangażowaniem dyrektorów i nauczycieli edukacja przedszkolna napotyka trudności. W roku szkolnym 1999/2000 działalność dydaktyczną w Częstochowie prowadziły 53 przedszkola i pięć placówek wyznaniowych. Populacja dzieci w wieku od trzech do sześciu lat wynosiła w tych latach 9943, z czego 51% stanowili chłopcy.

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, placówka przedszkolna, nauczyciel, dziecko, edukacja przedszkolna, poziom przedszkolny o charakterze edukacyjnym
TESE descriptors: child rearing, pre-primary institution, teacher, child, pre-primary education, education-oriented pre-primary level
Publikacje:
  • Ordon, U. (2000/2001). Edukacja przedszkolna w Częstochowie – dostępność, stan i kierunki modernizacja. Tolerancja : szkice socjologiczne, 7, 309-311.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"