BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja przyrodnicza na II etapie kształcenia – założenia i rzeczywistość
Data: [2000]
Badacz: Artur Becher
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu opisu organizacyjnych rozwiązań edukacyjnych (związanych z wprowadzoną reformą podstawy programowej) na poziomie szkoły podstawowej pod względem kształcenia ekologicznego oraz przyrodniczego. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Kwestionariusz wypełniło 591 osób (w tym 274 dyrektorów szkół oraz 317 nauczycieli przyrody). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem ankietowanych dyrektorów najsłuszniejszą zmianą wprowadzoną do podstawy programowej jest realizowanie edukacji ekologicznej w ramach przedmiotu przyroda (73,4%). Jednocześnie 52,6% respondentów wyraziła obawę, że zajęcia lekcyjne nie wystarczą do zrealizowania problematyki proekologicznej. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się również, że 68,2% nauczycieli negatywnie oceniło wprowadzony model kształcenia przyrodniczego. Ponadto prawie wszyscy pedagodzy (95,6%) potwierdzili potrzebę dalszych zmian. Wśród sformułowanych propozycji znalazły się m.in. postulat zwiększenia puli obowiązkowych godzin na nauczanie przyrody (50,5%), a także formalne przypisanie edukacji środowiskowej nauczycielowi przyrody w ramach odrębnego przedmiotu – ekologii (61,3%).

Deskryptory TESE: biologia, nauki przyrodnicze, szkoła podstawowa, edukacja, szkolnictwo podstawowe, jakość kształcenia
TESE descriptors: biology, natural sciences, primary school, education, primary education, quality of education
Publikacje:
  • Becher, A. (2002). Edukacja przyrodnicza na II etapie kształcenia – założenia i rzeczywistość. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3/4(3/4), 60-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"