Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu opisu organizacyjnych rozwiązań edukacyjnych (związanych z wprowadzoną reformą podstawy programowej) na poziomie szkoły podstawowej pod względem kształcenia ekologicznego oraz przyrodniczego. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Kwestionariusz wypełniło 591 osób (w tym 274 dyrektorów szkół oraz 317 nauczycieli przyrody). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem ankietowanych dyrektorów najsłuszniejszą zmianą wprowadzoną do podstawy programowej jest realizowanie edukacji ekologicznej w ramach przedmiotu przyroda (73,4%). Jednocześnie 52,6% respondentów wyraziła obawę, że zajęcia lekcyjne nie wystarczą do zrealizowania problematyki proekologicznej. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się również, że 68,2% nauczycieli negatywnie oceniło wprowadzony model kształcenia przyrodniczego. Ponadto prawie wszyscy pedagodzy (95,6%) potwierdzili potrzebę dalszych zmian. Wśród sformułowanych propozycji znalazły się m.in. postulat zwiększenia puli obowiązkowych godzin na nauczanie przyrody (50,5%), a także formalne przypisanie edukacji środowiskowej nauczycielowi przyrody w ramach odrębnego przedmiotu – ekologii (61,3%). |