Abstrakt: |
Badanie miało na celu udzielenie odpowiedzi na pytanie: jakie jest nastawienie dzieci 6-letnich ze stażem przedszkolnym do wykonywania nowych zadań, a jakie dzieci 6-letnich bez stażu przedszkolnego? W badaniu posłużono się metodą quasi-eksperymentalną, którą objęto dwie grupy dzieci 6-letnich: 25 dzieci ze stażem przedszkolnym (3-4 lata) oraz 23 dzieci bez stażu przedszkolnego i uczęszczających do tzw. „zerówki”. Wszyscy badani uczęszczali do Przedszkola nr 22 w Pyskowicach, w którym funkcjonowała grupa przedszkolna i „zerówka”. Eksperyment miał charakter naturalny. Wykorzystano technikę obserwacji wspartą rejestracją zajęć na kasecie wideo. Obserwację przeprowadzono w dwóch fazach – od momentu zapowiedzenia przez nauczycielkę nowego zadania do wykonania do momentu rozpoczęcia pracy oraz od momentu rozpoczęcia pracy przy stolikach do momentu upłynięcia 15-30 min. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci przedszkolne wykazywały większą wiarę w swoje siły, nie bały się podejmować nowych zadań oraz wykonywały te zadania z większą wytrwałością od dzieci z grupy „zerowej”. Te z kolei częściej polegały na pomocy innych i rezygnowały z samodzielnej pracy. Dzieci z obydwu grup potrzebowały zachęty słownej i aprobaty, lecz badani bez stażu przedszkolnego wymagali nie tylko zachęty słownej, ale też pomocy w działaniu, zachowując się przy tym biernie i wykazując bezradność. Zachowanie dzieci przedszkolnych było również bardziej jednoznaczne i w większym stopniu cechowało się śmiałością i zdecydowaniem w dążeniu do celu. Dzieciom z „zerówki” brakowało z kolei wytrwałości w pracy, szybciej się nudziły i męczyły zadaniem. Częściej obserwowano też u nich problemy ze skupieniem uwagi na jednej rzeczy przez dłuższy czas. |