BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja przedszkolna a umiejętność radzenia sobie z sytuacją trudną
Data: maj 2005
Badacz: Barbara Majkut-Czarnota
Abstrakt:

Badanie miało na celu udzielenie odpowiedzi na pytanie: jakie jest nastawienie dzieci 6-letnich ze stażem przedszkolnym do wykonywania nowych zadań, a jakie dzieci 6-letnich bez stażu przedszkolnego? W badaniu posłużono się metodą quasi-eksperymentalną, którą objęto dwie grupy dzieci 6-letnich: 25 dzieci ze stażem przedszkolnym (3-4 lata) oraz 23 dzieci bez stażu przedszkolnego i uczęszczających do tzw. „zerówki”. Wszyscy badani uczęszczali do Przedszkola nr 22 w Pyskowicach, w którym funkcjonowała grupa przedszkolna i „zerówka”. Eksperyment miał charakter naturalny. Wykorzystano technikę obserwacji wspartą rejestracją zajęć na kasecie wideo. Obserwację przeprowadzono w dwóch fazach – od momentu zapowiedzenia przez nauczycielkę nowego zadania do wykonania do momentu rozpoczęcia pracy oraz od momentu rozpoczęcia pracy przy stolikach do momentu upłynięcia 15-30 min. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że dzieci przedszkolne wykazywały większą wiarę w swoje siły, nie bały się podejmować nowych zadań oraz wykonywały te zadania z większą wytrwałością od dzieci z grupy „zerowej”. Te z kolei częściej polegały na pomocy innych i rezygnowały z samodzielnej pracy. Dzieci z obydwu grup potrzebowały zachęty słownej i aprobaty, lecz badani bez stażu przedszkolnego wymagali nie tylko zachęty słownej, ale też pomocy w działaniu, zachowując się przy tym biernie i wykazując bezradność. Zachowanie dzieci przedszkolnych było również bardziej jednoznaczne i w większym stopniu cechowało się śmiałością i zdecydowaniem w dążeniu do celu. Dzieciom z „zerówki” brakowało z kolei wytrwałości w pracy, szybciej się nudziły i męczyły zadaniem. Częściej obserwowano też u nich problemy ze skupieniem uwagi na jednej rzeczy przez dłuższy czas.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, zachowania, kompetencje
TESE descriptors: pre-primary education, child development, cognitive development, behaviour, competence
Publikacje:
  • Majkut-Czarnota, B. (2007). Edukacja przedszkolna a umiejętność radzenia sobie z sytuacją trudną. W: R. Piwowarski (red.), Dziecko: sukcesy i porażki (s. 281-289). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"