Abstrakt: |
Celem badania była ocena efektywności i zasadności pracy nad realizacją programu edukacji prozdrowotnej, prowadzonego przez pielęgniarki szkolne w klasach pierwszych i drugich w szkołach podstawowych dzielnicy Łódź-Bałuty, wykorzystującego m.in. korespondencję dla rodziców (listy informujące, zachęcające do rozmów i współdziałania rodziny w kształtowaniu zdrowego stylu życia). Badaniem objęto 744 rodziców uczniów klas drugich, w których w poprzednim roku prowadzono cykl zajęć programu. Wykorzystano ankietę złożoną z 10 pytań zamkniętych, dotyczącą stosunku rodziców do prowadzonej formy promowania zdrowia i jej wpływu na ewentualną zmianę stylu życia rodziny. Wyniki wykazały, że 49% badanych parokrotnie zauważyło przekazywaną im przez dzieci korespondencję, 49% śledziło ją regularnie, 2% nie zauważyło jej; po otrzymaniu listów nie czytało go 1%, pozostali czytali, w tym 36% z zainteresowaniem. 8% stwierdziło, że po otrzymaniu korespondencji nie zmieniło swojego postępowania związanego z dbałością o zdrowie, 49% zaczęło zwracać uwagę, aby tak postępować, 43% miało świadomość, że ich postępowanie czasem nie sprzyja zdrowiu. 15% nie zmieniło postępowania z dzieckiem w aspekcie zachowania jego zdrowia, 52% zaczęło bardziej zwracać na to uwagę, 33% uznało jego zdrowie za najwyższą wartość i zdecydowało podporządkować mu zasady życia rodzinnego. 6% uznało, że korespondencja jako forma kontaktu nie wnosi nic nowego, 55% uznało ją za pożyteczną, bo zachęca do zastanowienia się nad zdrowiem, 39% – za pożądaną, bo skłania do refleksji i wprowadzenia zasad zdrowego stylu życia. 13% nie odczuwało braku tej formy kontaktu w bieżącym roku szkolnym, 75% chętnie otrzymywałoby korespondencję, 12% było rozczarowanych jej nieotrzymywaniem. 14% stwierdziło, że dzieci nie mówiły im o zajęciach prozdrowotnych, 63% – że dzieci opowiadały o zajęciach, 23% – że opowiadały wyczerpująco i zainteresowaniem. 5% uważało, że kontakt z pielęgniarką nie ma większego wpływu na zdrowie i postępowanie zdrowotne dziecka, 51% – że umożliwia on zauważenie chorób lub nieprawidłowości w stanie zdrowia dziecka, 44% – że może spowodować uniknięcie chorób oraz zachowanie i polepszenie zdrowia. Sensu prowadzenia zajęć prozdrowotnych w szkole nie widziało 1%, 46% chciałoby takich zajęć co jakiś czas, 53% wolałoby więcej zajęć, także prowadzonych przez nauczycieli. |