BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja (Polityka równości płci. Polska 2007)
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Ewa Rutkowska, Magdalena Środa, Anna Wołosik
Abstrakt:

W ramach badania przeanalizowano 18 programów nauczania historii na poziomie szkoły podstawowej, 27 programów na poziomie gimnazjum oraz 17 na poziomie liceum, liceum profilowanego i technikum. Celem badania było stwierdzenie, czy podręczniki przestrzegają zasad gender mainstreaming. Na podstawie analizy stwierdzono, że autorzy badanych podręczników w ogóle (oprócz kilku wyjątków) nie przestrzegają wspomnianych zasad. Okazało się bowiem, że w większym albo mniejszym stopniu powielają stereotypy związane z rolami i zadaniami płci. W podręcznikach dla najmłodszych dzieci przekaz na temat stereotypowych ról odbywa się za pomocą materiałów ilustracyjnych. Podręczniki dla starszych uczniów natomiast korzystają również z warstwy słownej. Wszystkie polecenia w podręcznikach dla starszych uczniów formułowane są w formie męskoosobowej z wyjątkiem podręczników do religii, w których rozróżnienie form męskich i żeńskich pojawia się jedynie w celu zaznaczenia różnicy płci. W analizowanych podręcznikach prezentowany jest rodzinnocentryczny typ społeczeństwa. Brakuje też podejmowania problematyki inności, np. niepełnosprawności. W programie nauczania historii dla gimnazjów kobiety pojawiają się jedynie kilka razy. W jednym z podręczników do historii dla gimnazjalistów w ogóle nie pojawiły się wzmianki o jakiejkolwiek kobiecie; kobiet też nie było na żadnym zdjęciu. W jeszcze innym podręczniku znalazła się lista ze 167 postaciami, które powinien znać uczeń gimnazjów; na liście tej było pięć kobiet: Safona, Kleopatra, Jadwiga Andegaweńska, Katarzyna II i Wisława Szymborska.

Deskryptory TESE: płeć, płeć męska, płeć żeńska, podręcznik, rozumienie, program nauczania
TESE descriptors: gender, male, female, textbook, comprehension, curriculum
Publikacje:
  • Środa, M. i Rutkowska, E. (2007). Edukacja. W: B. Chołuj (red.), Polityka równości płci. Polska 2007. Raport (s. 48-58). Warszawa: UNDP.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"