BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja plastyczna po reformie oświaty
Projekt badawczy:
  • Opracowanie modelu nauczania plastyki przez nauczycieli
Data: [2005]
Badacz: Urszula Szuścik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach tematu Opracowanie modelu nauczania plastyki przez nauczycieli. Pomiarem objęto 640 uczniów klas I-III szkoły podstawowej, 600 uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, 600 uczniów szkół gimnazjalnych, 540 uczniów liceum ogólnokształcącego oraz 50 nauczycieli plastyki z Katowic, Bielska, Cieszyna, Oświęcimia i Torunia. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego i takimi technikami jak wywiad (z uczniami klas I-VI szkoły podstawowej) oraz ankieta (pozostali uczniowie i nauczyciele); wykonano ponadto obserwacje lekcji plastyki. 58% nauczycieli uczyło przedmiotu w pracowni plastycznej, pozostali respondenci zaś w innych pomieszczeniach klasowych. 59% uczących organizowało wystawy prac uczniowskich na terenie szkoły, a także wyjścia do muzeum czy galerii. 92% skarżyło się na brak współpracy rodziców ze szkołą podczas organizowania różnorodnych imprez plastycznych. 66% nauczycieli stosowało podczas zajęć środki dydaktyczne, takie jak ilustracje, plansze, rekwizyty, nagrania muzyczne. 34% ankietowanych nie używało żadnych środków dydaktycznych. 83% ponadto korzystało z telewizora, a 17% z rzutnika. Połowa respondentów wykorzystywała podręcznik do plastyki. Okazało się ponadto, że wszyscy uczniowie objęci badaniem chcieli mieć lekcje plastyki, a ponad połowa badanych ze szkół podstawowych – więcej niż dwie godziny tygodniowo. 38% uczniów szkół podstawowych wystarczyły dwie godziny plastyki tygodniowo, 4% wolałoby mieć jedną godzinę tych zajęć. 60% dzieci brało udział w konkursach plastycznych. Za potrzebne zajęcia plastyczne uznało 92% gimnazjalistów. 

Deskryptory TESE: zajęcia kulturalne, zajęcia twórcze, edukacja plastyczna, muzeum, kultura, sala zajęć, środki dydaktyczne, reforma szkolnictwa
TESE descriptors: cultural activities, creative activities, drawing, museum, culture, classroom, teaching resourses, educational reform
Publikacje:
  • Szuścik, U. (2006). Edukacja plastyczna po reformie oświaty – wnioski z badań. Problemy Wczesnej Edukacji, 1, 98-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"