Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu wiedzy o olimpizmie wśród uczniów szkół podstawowych i średnich oraz studentów uczelni wyższych. W roku 1995/1996 wprowadzono elementy edukacji olimpijskiej w 96 szkołach podstawowych, które później brały udział w konkursie Wartości fair play w sporcie i wychowaniu młodzieży. W badaniu wykorzystano przede wszystkim kwestionariusz Sport –Olimpizm – My, a także test wiadomości o olimpizmie. Badani rozumieli igrzyska olimpijskie przede wszystkim jako wydarzenie sportowe o największym znaczeniu i zasięgu społecznym (83,2%). Uczniowie objęci edukacją olimpijską postrzegali je również jako wydarzenie artystyczne i kulturowe (62,3% przy 11,3% w szkołach nieobjętych edukacją olimpijską). Choć 88,6% badanych deklarowało zainteresowanie ruchem olimpijskim, jedynie 30% posiadało pewną wiedzę na ten temat. Znaczna większość respondentów jako znaczącą wartość olimpizmu wskazała zasadę sprawiedliwej i uczciwej walki sportowej, a ponad 60% – zasadę: najważniejszy jest udział, a nie zwycięstwo. Wśród idei olimpijskich na pierwszym miejscu umieszczono współzawodnictwo sportowe (88%), lecz dostrzegano również możliwość wyboru nowych wartości wynikających z piękna sportu (76,5%) oraz idei fair play (63,6%). Olimpizm stwarzał zdaniem badanych możliwość integracji między narodami (67,3%), pokojowego współistnienia państw (58,3%), a także stanowił płaszczyznę porozumienia i współpracy między narodami (46,3%), przez niektórych uznawaną nawet za ważniejszą od płaszczyzny politycznej czy kulturowej (36,2%). W idei fair play znajdowała zdaniem uczniów wyraz zasada demokracji i poszanowania godności ludzkiej (78,3%). |