BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja olimpijska młodzieży szkolnej drogą do integracji europejskiej
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Jerzy Nowocień, Zofia Żukowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu wiedzy o olimpizmie wśród uczniów szkół podstawowych i średnich oraz studentów uczelni wyższych. W roku 1995/1996 wprowadzono elementy edukacji olimpijskiej w 96 szkołach podstawowych, które później brały udział w konkursie Wartości fair play w sporcie i wychowaniu młodzieży. W badaniu wykorzystano przede wszystkim kwestionariusz Sport –Olimpizm – My, a także test wiadomości o olimpizmie. Badani rozumieli igrzyska olimpijskie przede wszystkim jako wydarzenie sportowe o największym znaczeniu i zasięgu społecznym (83,2%). Uczniowie objęci edukacją olimpijską postrzegali je również jako wydarzenie artystyczne i kulturowe (62,3% przy 11,3% w szkołach nieobjętych edukacją olimpijską). Choć 88,6% badanych deklarowało zainteresowanie ruchem olimpijskim, jedynie 30% posiadało pewną wiedzę na ten temat. Znaczna większość respondentów jako znaczącą wartość olimpizmu wskazała zasadę sprawiedliwej i uczciwej walki sportowej, a ponad 60% – zasadę: najważniejszy jest udział, a nie zwycięstwo. Wśród idei olimpijskich na pierwszym miejscu umieszczono współzawodnictwo sportowe (88%), lecz dostrzegano również możliwość wyboru nowych wartości wynikających z piękna sportu (76,5%) oraz idei fair play (63,6%). Olimpizm stwarzał zdaniem badanych możliwość integracji między narodami (67,3%), pokojowego współistnienia państw (58,3%), a także stanowił płaszczyznę porozumienia i współpracy między narodami (46,3%), przez niektórych uznawaną nawet za ważniejszą od płaszczyzny politycznej czy kulturowej (36,2%). W idei fair play znajdowała zdaniem uczniów wyraz zasada demokracji i poszanowania godności ludzkiej (78,3%).

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, młodzież, integracja społeczna, wiedza, Europa
TESE descriptors: physical education, youth, social integration, knowledge, Europe
Publikacje:
  • Nowocień, J. (1998). Edukacja olimpijska młodzieży szkolnej drogą do integracji europejskiej. Kultura i Edukacja, 3, 66-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"