BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja: od prób uspołecznienia do prób komercjalizacji
Data: 2004
Badacz: Marta Zahorska-Bugaj
Abstrakt:

Analizę przeprowadzono w celu oceny skuteczności reform, które zaszły w polskim systemie edukacyjnym po 1989 roku. Zgodnie z kalendarzem wyborczym wyróżniono takie etapy zmian jak: 1) 1990-1993 (w tym: powstanie sektora szkolnictwa niepublicznego; rozpoczęcie procesu decentralizacji; wprowadzenie korekty programów przedmiotów humanistycznych; większą swobodę nauczycieli w realizacji oficjalnych programów; pojawienie się wielu wydawnictw i podręczników czy zastąpienie komitetów rodzicielskich radami rodziców); 2) 1993-1997 (m.in. rozwój sektora szkół niepublicznych, postępowanie procesu decentralizacji, podjęcie prac nad reformą programową oraz pogorszenie się efektywności działania systemu); 3) 1997-2001 (w tym: przekształcenie dwuszczeblowego schematu organizacyjnego oświaty w trójszczeblowy; odnotowano ponadto wprowadzenie zasady obliczania subwencji według liczby uczniów oraz zewnętrzne egzaminy testowe oraz zmiany statusu zawodowego nauczycieli w ramach uchwalonej 18 lutego 2000 roku nowej Karty Nauczyciela); 4) 2001-2003 (ministerialna zgoda na łączenie szkół podstawowych i gimnazjów; wycofanie z idei przekształcenia wszystkich szkół średnich w licea profilowane; zorganizowanie w 2001 roku dwóch typów matury – według starych i nowych zasad). W analizie odnotowano ponadto powstanie nowych form kształcenia wyższego po 1989 roku, na które wpłynęły trzy czynniki: polityczny (uchwalenie ustawy w 1990 roku, dzięki której uczelnie wyższe zyskały autonomię), społeczny (intensyfikacja aspiracji edukacyjnych w latach dziewięćdziesiątych) oraz czynnik dotyczący finansów publicznych (związany ze wzrostem liczby studentów, który nie był koherentny wobec proporcjonalnie rosnących nakładów). W wyniku przeprowadzonej analizy sformułowano następujące wnioski: 1) proces dostosowania systemu edukacyjnego do potrzeb społecznych wpływa na powstawanie coraz wyraźniejszych barier selekcyjnych; 2) do najważniejszych wyzwań, z którymi będzie musiał się zmierzyć resort szkolnictwa w ciągu najbliższych lat, należą rozpowszechnienie edukacji przedszkolnej, podniesienie poziomu studiów nauczycielskich oraz rozwiązanie problemu finansowania uczelni i nauki.

Deskryptory TESE: szkoła, szkolnictwo publiczne, szkolnictwo wyższe, reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, polityka, edukacja, jakość kształcenia, jakość nauczania, polityka edukacyjna
TESE descriptors: school, public education, higher education, educational reform, curriculum reform, politics, education, quality of education, teaching quality, education policy
Publikacje:
  • Zahorska, M. (2004). Edukacja: od prób uspołecznienia do prób komercjalizacji. W: M. Rymsza (red.), Reformy społeczne. Bilans dekady (s. 153-192). Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"