Abstrakt: |
Celem badania było wychwycenie skłonności do dysleksji u 158 wychowanków przedszkoli w gminie Strzegom – Publicznego Przedszkola w Jaroszowie, Publicznego Przedszkola nr 3 w Strzegomiu, Publicznego Przedszkola w Stanowicach. W badaniu posłużono się obserwacją, analizą wytworów oraz analizą sposobu wykonywania określonych zadań i prób. Zebrany materiał badawczy umożliwił stwierdzenie, że wśród wszystkich badanych dzieci 23 posługiwało się lewą lub lewą i prawą ręką (15%), 28 dzieci miało wady wymowy (18%), 22 dzieci miało poważne problemy z narysowaniem postaci ludzkiej (14%), 12 dzieci nie potrafiło odwzorować prostych figur geometrycznych (8%), ośmioro dzieci nie potrafiło odtworzyć prostych struktur rytmicznych ani wydzielić głoski w nagłosie (5%). Występowanie od dwóch do trzech powyższych wskaźników sugerowało możliwość zaistnienia problemów w nauce czytania i pisania w przyszłości. Na 23 dzieci leworęcznych 13 nie miało problemów w innych dziedzinach, natomiast dziewięcioro miało wadę wymowy, z czego siedmioro miało też poważne problemy w innych dziedzinach. Na 28 dzieci z wadą wymowy tylko pięcioro nie miało problemów w innych dziedzinach. Wyniki te potwierdzały opinie badaczy mówiące o wpływie prawidłowej wymowy na wszechstronny rozwój. |