BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Odziedziczalność temperamentu u dzieci w wieku 3-10 lat
Projekt badawczy:
  • Genetyczne i środowiskowe uwarunkowania temperamentu dzieci
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Włodzimierz Oniszczenko
Abstrakt:

Badanie poświęcono odziedziczalności temperamentu przez dzieci w wieku od 3 do 10 lat. Sformułowano następujące hipotezy badawcze: w odniesieniu do każdej z badanych cech łączny wkład czynników genetycznych w wariancję (odziedziczalność w szerokim rozumieniu) wynosić będzie nie więcej niż 50 procent (jeśli wariancję fenotypową badanych cech temperamentu przyjąć za 100 procent); proporcja udziału czynników addytywnych (odziedziczalność w wąskim rozumieniu) w ogólnej wariancji fenotypowej badanych cech będzie większa w porównaniu z czynnikami nieaddytywnymi (dominacja i epistaza); w odniesieniu do wszystkich badanych cech temperamentu udział czynników środowiskowych (wspólnych i specyficznych) w wariancji fenotypowej będzie większy w porównaniu z łącznym udziałem czynników genetycznych, przy czym zasadniczy udział w zmienności badanych cech EAS mieć będzie czynnik specyficznego środowiska. W badaniu uczestniczyło 475 rodzin z Warszawy, w których wychowywały się bliźnięta monozygotyczne (MZ) i dyzygotyczne (DZ) tej samej płci (wiek dzieci: od 3 do 10 lat). Do analizy włączono 126 kwestionariuszy, które zostały wypełnione kompletnie przez rodziców (kwestionariusze rozesłano pocztą). Badaniem objęto 57 par bliźniąt MZ i 69 par DZ. Posłużono się Kwestionariuszem Fizycznego Podobieństwa Bliźniąt. Do kryteriów zygotyczności zaliczono: naturalny kolor włosów, kształt płatków usznych oraz mylenie bliźniąt przez rodziców i krewnych, a dodatkowo: informacje matki o wynikach USG z okresu ciąży (liczba łożysk) i o grupach krwi bliźniąt. Wykorzystano także polską adaptację Kwestionariusza Temperamentu EAS Bussa i Plomina, zawierającego 20 opisów cech temperamentu EAS. Na podstawie wyników badania potwierdzono pierwszą hipotezę, choć rezultat był nieco inny niż oczekiwany. Okazało się, że udział czynników genetycznych, addytywnych i nieaddytywnych w przypadku takich cech jak aktywność, towarzyskość i nieśmiałość wyniósł od 55 do 68%, a w przypadku emocjonalności – 24%. Nie potwierdzono za to drugiej hipotezy: udział czterech cech EAS genetycznego czynnika addytywnego był bliski zera, a znaczący – czynnika nieaddytywnego. Częściowo potwierdzono trzecią hipotezę: istotny wkład w różnice indywidualne cech EAS wniósł jedynie czynnik specyficznego środowiska.

Deskryptory TESE: psychologia, rodzina, rodzice, osobowość, dziecko, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: psychology, family, parents, personality, child, school starting age
Publikacje:
  • Oniszczenko, W. (1998). Odziedziczalność temperamentu u dzieci w wieku 3-10 lat. Psychologia Wychowawcza, 1, 1-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"