BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O dyskursie agresywnym w filmie animowanym. Z badań nad folklorem dzieci i nastolatków
Data: [2009]
Badacz: Lech Krajewski
Abstrakt:

Badanie miało na celu rekonesans w obszarze mechanizmów lingwistycznych i form agresji obecnych w filmie animowanym skierowanym do młodego odbiorcy oraz stanowiło kontynuację refleksji autora i innych badaczy nad agresją werbalną w dyskursie subkulturowym, w szczególności uczniowskim (chodzi o publikacje L. Krajewskiego z roku 1998 i lat 2004-2006 oraz publikacje D. Simonides, H. Zgółkowej, K. Czarneckiej i K. Długosza). W swojej analizie badacz oprał się na definicji dyskursu T.A. van Dijka (2001) i A. Duszaka (1998) oraz definicji agresji językowej S. Gajdy (2001). Badaniem objęto ścieżki dźwiękowe filmów i seriali animowanych (m.in. Dawno temu w trawie, Włatcy móch), w szczególności dialogi. Slang uczniowski cechował się stereotypizacją wyrażaną w wysokiej częstotliwości wulgaryzmów w komunikatach o formie kłótni, sporów, przekomarzań, przedrzeźnień. Zaniedbana okazała się sfera rzeczowej, estetycznej i moralnie odpowiedzialnej argumentacji. W analizowanym dyskursie dominowały emocje o negatywnym zabarwieniu. Rzadkością były wypowiedzi pozytywnie taksujące kreowaną rzeczywistość. Z mowy młodzieżowej korzystano najczęściej w celu wyrażenia zdenerwowania, stresu, zniechęcenia, poczucia zagrożenia, poniesienia porażki. Agresywność badanych wypowiedzi zwiększały elementy zapożyczone, w szczególności z leksyki przestępczej i etymologii ludowej. Bohaterowie filmów animowanych korzystali z gotowych kolekcji leksykalnych, frazeologii potocznej i syntaktycznych konstrukcji poważnie zredukowanych oraz ze skrótowców. Innowacje leksykalno-frazeologiczne wykorzystywały w podstawie derywacyjnej jednostki już ekspresywnie nacechowane, a w derywacie podtrzymywano wyrazistą obrazowość uintensywniającą jednostki językowe. Zanotowano wykorzystanie następujących czynników prajęzykowych: akcentu (z tendencją do przenoszenia akcentu głównego na pierwszą sylabę w leksemach wielosylabowych i jego paroksytoneza w zapożyczeniach zewnętrznych), intonacji (często wznoszącej), iloczasu (znaczne wydłużenie artykulacji samogłosek w partykułach przeczących i rzadziej twierdzących).

Autorskie słowa kluczowe: agresja werbalna, leksyka aksjologiczna, slang, dyskurs, frazeologia uczniowska, subkultury
Author's Keywords: verbal aggression, axiological lexis, slang, discourse, school phraseology, subcultures
Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, język, gramatyka, ortografia, kompetencje językowe, młodzież, uczeń, dziecko
TESE descriptors: mass media, language, grammar, spelling, language skills, youth, pupil, child
Publikacje:
  • Krajewski, L. (2009). O dyskursie agresywnym w filmie animowanym. Z badań nad folklorem dzieci i nastolatków. Media, Kultura, Komunikacja Społeczna, 5, 33-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"