BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Odwrażliwianie szkoły – doniesienie z badań o przygotowaniach szkół do reformy programowej
Instytucja:
Data: grudzień 2008 – 2009
Badacz: Iwona Kopaczyńska, Agnieszka Nowak-Łojewska, Agnieszka Olczak
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę warunków ekonomiczno-materialnych szkoły, zapewniających realizację zadań organizacyjnych i opiekuńczych w kontekście reformy obniżającej wiek szkolny. Diagnozę przeprowadzono we wszystkich zielonogórskich szkołach podstawowych z wyłączeniem dwóch szkół społecznych i jednej specjalnej. Ankiety wysłano do 13 dyrektorów szkół, otrzymano 10 odpowiedzi. Kwestionariusz zawierał pytania dotyczące organizacji edukacji oraz zadań opiekuńczych szkoły, w tym organizacji posiłków, łazienek, rekreacji na świeżym powietrzu, świetlic szkolnych czy finansowania. Oprócz tego przeprowadzono również analizę nowej podstawy programowej pod kątem warunków merytorycznych, zapewniających realizację zadań edukacyjnych. W analizie tej uwzględniono cele kształcenia, treści kształcenia, integrację w edukacji, ocenianie, podręczniki szkolne i przygotowanie nauczycieli. Zdaniem większości dyrektorów wprowadzenie dzieci sześcioletnich do szkół będzie wymagać wydłużenia czasu pracy i przyczyni się do występowania dwuzmianowości, która z kolei znacząco pogarsza warunki pracy dla uczących się i nauczycieli, redukuje zajęcia pozalekcyjne, umożliwia profilowanie pomieszczeń oraz jest jednym z czynników wywołującym nierówności edukacyjne. W wyniku badania stwierdzono również, że szkoły zielonogórskie nie spełniały standardów pozwalających na opiekę nad dziećmi sześcioletnimi w szkole. Przyczyniały się do tego masowość i sformalizowanie szkoły, przepełnione świetlice, krótkie przerwy, brak innych posiłków, brak toalet odpowiednich dla małych dzieci itp. Niewielkie wsparcie finansowe dla reformy ze strony MEN uznano za czynnik dodatkowo zwiększający nierówności edukacyjne – gminy biedne, najczęściej wiejskie i popegeerowskie nie będą mogły pomóc swoim szkołom w przygotowaniu się do reformy, z kolei sytuacja w gminach miejskich i bogatszych będzie wyglądała znacznie lepiej. Analiza podstawy programowej z wykorzystaniem teorii poznawczej J. Piageta, poznawczo-kulturowej J. Brunera, historyczno-kulturowej L. Wygowskiego oraz teorii odtwarzania kultury B. Bernsteina również doprowadziła badaczkę do negatywnej oceny nowej koncepcji kształcenia na poziomie wczesnoszkolnym.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym, reforma programu nauczania, reforma szkolnictwa, dyrektor szkoły, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: primary school, basic education, curriculum reform, educational reform, headteacher, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Kopaczyńska, I., Nowak-Łojewska, A. i Olczak, A. (2009). Odwrażliwianie szkoły – doniesienie z badań o przygotowaniach szkół do reformy programowej. Problemy Wczesnej Edukacji, nr specjalny, 49-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"