BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Odrzucenie? Ambiwalencja? Afirmacja? Wartość macierzyństwa w świetle diagnozy postaw młodzieży szkół średnich Poznania
Instytucja:
Data: 2003 – 2004
Badacz: Ewa Włodarczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu opisu postaw młodych ludzi wobec własnego i cudzego macierzyństwa. Próbę badawczą stanowili uczniowie najstarszych klas szkół średnich z Poznania, których poproszono o wypełnienie ankiety (do analizy zakwalifikowano 403 kwestionariusze, co stanowiło 98% założonej próby). 76% osób identyfikowało się z religią rzymskokatolicką, po 0,5% z religiami: greckokatolicką i Dalekiego Wschodu, 0,2% – z religią prawosławną, 2,7% z innymi religiami. 9,7% uczniów określiło siebie jako głęboko wierzących, 62,8% – jako wierzących, niemal 12% – jako raczej niewierzących, a 6% – jako zdecydowanie niewierzących (jednocześnie 10% w ogóle nie oceniło własnego stosunku do wiary). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że posiadanie dzieci w związku małżeńskim spośród zaproponowanych 24 wartości znalazło się w hierarchii badanych uczniów na miejscu 11., a na miejscu ostatnim w przypadku posiadania dzieci poza małżeństwem. Jednocześnie zwrócono uwagę na fakt umieszczenia przez 97,3% młodzieży rodziny na pierwszej pozycji wśród wartości konstytuujących sens życia. Taki stan rzeczy tłumaczono różnym sposobem zadania obu pytań lub ujawnieniem się stereotypowego myślenia o rodzinie jako wartości. Na podstawie uzyskanego materiału wykazano ponadto, że 93,6% respondentów opowiadało się za planowaniem ciąży. Dodatkowo 92,35% uczniów okazało się zwolennikami stosowania antykoncepcji w przypadku stosunków przedmałżeńskich, natomiast po ślubie stosowałyby ją 3/4 młodzieży (5% osób było przeciw takim praktykom, bez względu na rodzaj związku; brak zdania wyraziło 12,75%). Ujawniono również, że w opinii 1/3 badanych macierzyństwo powinno być doświadczeniem wszystkich kobiet, które są w tzw. wieku rozrodczym, bez względu na inne czynniki. Natomiast w opinii 55% uczniów okolicznościami, które należy wziąć pod uwagę, decydując się na dziecko, są m.in. stabilizacja życiowa, uzyskanie wykształcenia, dobre warunki materialne, zatrudnienie, życie w stałym związku oraz gotowość psychiczna obojga rodziców na założenie rodziny.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania społeczne, młodzież, rodzina, wychowanie seksualne, religia, szkoła średnia
TESE descriptors: attitude, social behaviour, youth, family, sex education, religion, secondary school
Publikacje:
  • Włodarczyk, E. (2007). Odrzucenie? Ambiwalencja? Afirmacja? Wartość macierzyństwa w świetle diagnozy postaw młodzieży szkół średnich Poznania. Roczniki Socjologii Rodziny, 18, 39-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"