Abstrakt: |
Głównym celem badania była diagnoza stanu czytelnictwa polskiej młodzieży przed reformą oświatową. Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety (opracowanej wspólnie przez redakcję paryskiej Kultury oraz związany z lubelskim Ośrodkiem Brama Grodzka – Teatr NN kwartalnik Scriptores Scholarum). Próba liczyła 356 uczniów klas maturalnych ze szkół publicznych i prywatnych w Żelechowie (województwo siedleckie), Puławach (województwo lubelskie), Lublinie i Warszawie. Ankieterami byli studenci polonistyki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Pytania badawcze dotyczyły preferencji i wyborów czytelniczych nastolatków, pozytywnych i negatywnych wzorców postaci literackich, opinii o lekturach szkolnych, roli telewizji w codziennym życiu, poglądów na sposoby prowadzenia lekcji języka polskiego itp. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie dobierali swoje lektury, poszukując w nich odpowiedzi na decydujące dla nich kwestie. Zwrócono uwagę, że niewątpliwym zainteresowanie cieszyła się także literatura europejska. Jednocześnie zaobserwowano otwartość respondentów na adaptacje kinowe i telewizyjne dzieł literackich. |