Abstrakt: |
Celem badań było zebranie informacji o stanie i źródłach zaopatrzenia w literaturę dydaktyczną wśród nauczycieli studiujących zaocznie. Badania sondażowo-diagnostyczne przeprowadzono w grupie 109 studiujących zaocznie w Wydziale Zamiejscowym w Piotrkowie Trybunalskim (Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego w Kielcach). Wśród badanych było 34 studentów drugiego roku studiów pięcioletnich, 45 osób z trzeciego roku studiów zawodowych. 30 respondentów uczęszczało na trzeci rok studiów zawodowych w zakresie wychowania przedszkolnego. Wśród badanych było pięciu mężczyzn. W przedziale wiekowym 19-30 lat znalazło się 77% badanych; w przedziale 31-40 lat – 22%; jedna osoba była w wieku powyżej 41 lat. 77% badanych było absolwentami studium nauczycielskiego; 12 osób ukończyło liceum ogólnokształcące; dwóch studentów miało wykształcenie techniczne, jeden – muzyczne, jeden – ekonomiczne. 56% badanych to nauczyciele wiejscy; 20% pracowało w miastach wojewódzkich, a 24% w miastach, gdzie znajdowały się biblioteki publiczne. Dwie osoby miały staż pracy dłuższy niż 16 lat; 50% studiujących miało staż do pięciu lat; 32% – od sześciu do 10 lat; 11% – od 11 do 15 lat; sześć osób w ogóle nie pracowało. Nauczyciele klas początkowych mieli w swoich biblioteczkach średnio 30 książek, nauczyciele przedszkoli – 25 egzemplarzy. Blisko 50% badanych rzadko czytało czasopisma pedagogiczne; 10% – codziennie; 4% studentów w ogóle nie czytało czasopism tego typu. Wśród najpoczytniejszych tytułów znalazły się: Życie Szkoły, Wychowanie w Przedszkolu i Głos Nauczycielski. Wyniki badań pokazały konieczność: lepszego zaopatrzenia bibliotek szkolnych i pedagogicznych w literaturę pedagogiczną; uzupełnienia księgozbiorów bibliotek w literaturę akademicką; lepszego zaopatrzenia lokalnych księgarń w literaturę dydaktyczną; organizowania kiermaszów książek pedagogicznych w szkołach na wsi; doskonalenia czytelnictwa w zakresie literatury pedagogicznej. |