BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel wobec reformy polskiego systemu szkolnictwa
Instytucja:
Data: 1999
Badacz: Mariusz Koper, Krystyna Krasnodębska, Jolanta Krzywicka, Anna Kuś, Karolina Mendocha, Honorata Ołdakowska, Iwona Sajdłowska, Barbara Smutek, Gabriela Stępień, Jolanta Tomczak, Aneta Wójciszyn, Sławomir Jacek Żurek
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiła wiedza o reformie systemu szkolnictwa wśród nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Próba liczyła 251 nauczycieli z całej Polski. Wśród respondentów najliczniejszą grupę (37%) stanowiły osoby urodzone w latach 1946-1959, 25,5% – osoby urodzone w latach sześćdziesiątych, a 17,5% – osoby urodzone w latach 1970-1975. Pod względem stażu pracy 31,5% stanowiły osoby zatrudnione w szkole około 20 lat (31,5%). 82% legitymowało się wykształceniem wyższym, a 49% uczyło języka polskiego. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że niemal połowa respondentów oceniła swoją wiedzę o reformie jako zadowalającą. Jednocześnie odnotowano, że treść i strukturę nowej podstawy programowej znało około 50% ankietowanych. Ponad połowa pedagogów przyznała również, że źródłem ich wiedzy o reformie były media (przede wszystkim Gazeta Wyborcza oraz Rzeczpospolita, telewizja, a także radio). W dalszej kolejności wskazywano informatory i broszury (m.in. MEN-u, Wojewódzkich Ośrodków Metodycznych czy kuratorium – 30%) oraz pozyskiwanie wiedzy „przy okazji” studiów podyplomowych, konferencji metodycznych lub warsztatów nauczycielskich (25%). 15% osób jako źródło informacji o reformie podało radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły. Okazało się również, że około 20% badanych nie akceptowało ministerialnej koncepcji reformy.

Deskryptory TESE: reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, nauczyciel, atmosfera w klasie, polityka edukacyjna, postawa, zawód nauczyciela, program nauczania
TESE descriptors: educational reform, curriculum reform, teacher, classroom climate, education policy, attitude, teaching profession, curriculum
Publikacje:
  • Smutek, B. i Żurek, S.J. (1999). Nauczyciel wobec reformy polskiego systemu szkolnictwa. (Analiza wyników badań). Scriptores Scholarum, 2/3, 183-196.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"