Abstrakt: |
Przedmiot badawczy stanowiła wiedza o reformie systemu szkolnictwa wśród nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Próba liczyła 251 nauczycieli z całej Polski. Wśród respondentów najliczniejszą grupę (37%) stanowiły osoby urodzone w latach 1946-1959, 25,5% – osoby urodzone w latach sześćdziesiątych, a 17,5% – osoby urodzone w latach 1970-1975. Pod względem stażu pracy 31,5% stanowiły osoby zatrudnione w szkole około 20 lat (31,5%). 82% legitymowało się wykształceniem wyższym, a 49% uczyło języka polskiego. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że niemal połowa respondentów oceniła swoją wiedzę o reformie jako zadowalającą. Jednocześnie odnotowano, że treść i strukturę nowej podstawy programowej znało około 50% ankietowanych. Ponad połowa pedagogów przyznała również, że źródłem ich wiedzy o reformie były media (przede wszystkim Gazeta Wyborcza oraz Rzeczpospolita, telewizja, a także radio). W dalszej kolejności wskazywano informatory i broszury (m.in. MEN-u, Wojewódzkich Ośrodków Metodycznych czy kuratorium – 30%) oraz pozyskiwanie wiedzy „przy okazji” studiów podyplomowych, konferencji metodycznych lub warsztatów nauczycielskich (25%). 15% osób jako źródło informacji o reformie podało radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły. Okazało się również, że około 20% badanych nie akceptowało ministerialnej koncepcji reformy. |