Abstrakt: |
Celem badania było określenie potrzeb nauczyciela wczesnoszkolnego końca XX wieku. Próbowano także scharakteryzować stan uczestnictwa w kulturze wśród nauczycieli wczesnoszkolnych, a także poziom ich aktywności zawodowej. Badaniem objęto 120 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Respondentki pochodziły nie tylko z miast, lecz także ze wsi, większość z nich miała wykształcenie wyższe. Do najważniejszych potrzeb nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej wszystkie respondentki zaliczyły dokształcanie i doskonalenie zawodowe. Drugą w kolejności okazała się potrzeba materialna, a kolejną – potrzeba uznania i znaczenia (87,5% wskazań). 80% nauczycielek wskazało, że ważne jest zaspokojenie potrzeb psychicznych. Zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa respondentki upatrywały w udanym życiu osobistym i zawodowym (wszystkie), dobrych warunkach materialnych (75%); według 55% gwarantem poczucia bezpieczeństwa jest uczestnictwo w życiu kulturalnym i społecznym. Dla 62,5% respondentek do najważniejszych potrzeb nauczyciela wczesnoszkolnego należała satysfakcja z wykonywanej pracy, dla 55% potrzeba bliskiego kontaktu z dzieckiem. 97,5% nauczycielek – gdyby mogło wybierać – zdecydowałoby się ponownie na swój zawód. Wszystkie badane wyraziły zadowolenie z wykonywanego zawodu, jednak tylko 6% z nich odczuwało satysfakcję z zarobków. Ze względu na wysoką pozycję doskonalenia zawodowego w hierarchii potrzeb respondentki brały w większości udział w różnych kursach doszkalających, warsztatach metodycznych i in. 12% nauczycielek pisało artykuły do prasy pedagogicznej na temat własnych osiągnięć. 44% badanych zadeklarowało, że czyta literaturę pedagogiczną. 70% ankietowanych w czasie wolnym czytało prasę, w tym pisma kobiece. Spośród pism pedagogicznych największą popularnością cieszyły się: Życie Szkoły i Wychowanie w Przedszkolu. 28% badanych w ogóle nie bywało w kinie, 53% nie oglądało spektakli w teatrze, 60% nie odwiedzało wystaw artystycznych, a 76% nigdy nie chodziło na koncerty do filharmonii. Prawdopodobnie to względy materialne decydowały o tak niedużym zainteresowaniu życiem kulturalnym wśród nauczycielek wczesnoszkolnych. Każda nauczycielka czytała średnio ciągu roku tylko trzy książki, bardzo często badane sięgają po lektury z kanonu szkolnego. W czasie wolnym tylko niektóre z nich uprawiały aktywność fizyczną. |