Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 50 osób zakwalifikowanych na studia w pierwszej turze rekrutacji na pierwszy rok pedagogiki w Wyższej Szkole Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę ankiety, której celem było zebranie informacji dotyczących wyboru kierunku studiów oraz specjalności w kontekście motywacji, kompetencji albo strategii zawodowej. Dla 32 osób pedagogika była pierwszym kierunkiem studiów, pozostali badani studiowali poza tym na innym kierunku. Tradycja rodzinna i namowa innych osób nie miały w przypadku większości studentów wpływu na podjęcie studiów. 33 badanych uważało że zawód nauczyciela jest społecznie użyteczny. 42 osoby zdecydowały się na studia ze względu na silne zainteresowanie pracą z dziećmi. 35 badanych podjęło studia ze względu na chęć spełnienia własnych aspiracji edukacyjnych. 35 studentów wyraziło przekonanie, że po studiach spodziewają się uzyskać pracę. Do najważniejszych cech, które powinien posiadać nauczycieli, studenci zaliczyli przede wszystkim cierpliwość i opanowanie, w dalszej kolejności zaś wyrozumiałość, odpowiedzialność, kompetencje, wiedzę, pracowitość, solidność i kreatywność. Najmniej wskazań zdobyły takie cechy jak zrozumienie, zaangażowanie, troskliwość, solidność, rzetelność (po trzy). Wyniki badania wykazały wysoką świadomość studentów na temat sytuacji na rynku i barier zawodowych, dzięki czemu badani trafnie definiują obawy związane ze znalezieniem pracy po studiach. |
Publikacje: |
- Mosiołek, M. (2012). Nauczyciel wczesnej edukacji – powołanie, strategia czy przypadek... W: J. Bałachowicz i A. Szkolak (red.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian (s. 187-201). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydawnictwo „Libron”.
|