BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel wczesnej edukacji – powołanie, strategia czy przypadek...
Instytucja:
Data: październik 2010 – listopad 2010
Badacz: Marta Mosiołek
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 50 osób zakwalifikowanych na studia w pierwszej turze rekrutacji na pierwszy rok pedagogiki w Wyższej Szkole Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę ankiety, której celem było zebranie informacji dotyczących wyboru kierunku studiów oraz specjalności w kontekście motywacji, kompetencji albo strategii zawodowej. Dla 32 osób pedagogika była pierwszym kierunkiem studiów, pozostali badani studiowali poza tym na innym kierunku. Tradycja rodzinna i namowa innych osób nie miały w przypadku większości studentów wpływu na podjęcie studiów. 33 badanych uważało że zawód nauczyciela jest społecznie użyteczny. 42 osoby zdecydowały się na studia ze względu na silne zainteresowanie pracą z dziećmi. 35 badanych podjęło studia ze względu na chęć spełnienia własnych aspiracji edukacyjnych. 35 studentów wyraziło przekonanie, że po studiach spodziewają się uzyskać pracę. Do najważniejszych cech, które powinien posiadać nauczycieli, studenci zaliczyli przede wszystkim cierpliwość i opanowanie, w dalszej kolejności zaś wyrozumiałość, odpowiedzialność, kompetencje, wiedzę, pracowitość, solidność i kreatywność. Najmniej wskazań zdobyły takie cechy jak zrozumienie, zaangażowanie, troskliwość, solidność, rzetelność (po trzy). Wyniki badania wykazały wysoką świadomość studentów na temat sytuacji na rynku i barier zawodowych, dzięki czemu badani trafnie definiują obawy związane ze znalezieniem pracy po studiach.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór studiów, wybór szkoły, motywacja, osobowość, praca, bezrobocie, rynek pracy
TESE descriptors: teaching profession, choice of training, choice of studies, choice of school, motivation, personality, labour, unemployment, labour market
Publikacje:
  • Mosiołek, M. (2012). Nauczyciel wczesnej edukacji – powołanie, strategia czy przypadek... W: J. Bałachowicz i A. Szkolak (red.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian (s. 187-201). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydawnictwo „Libron”.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"