Tytuł badania: |
Zmiany w słownictwie tematycznym dzieci i młodzieży |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2004 – czerwiec 2004 |
Badacz: |
Krystyna Choińska, Zofia Cygal-Krupa |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był aktualny stan słownictwa tematycznego dzieci i młodzieży oraz skonfrontowanie go ze słownictwem sprzed 25 lat. Badanie jest kontynuacją eksperymentu przeprowadzonego przez Zofię Cygal-Krupę w 1979 roku. Objęto nim 1080 uczniów z 18 liceów ogólnokształcących z całej Polski. Za pomocą metody centrów zainteresowań uzyskano 476 089 wyrazów wypisanych przez uczniów jako odpowiedzi w ankietach. Następnie zebrany materiał opracowano przy użyciu metod matematyczno-komputerowych, co pozwoliło na sporządzenie ogólnopolskich list wyrazów podzielonych alfabetycznie i rangowo. Identyczne badania przeprowadzono w 2004 roku, ale w dziewięciu różnych typów szkół z Tarnowa i okolic, w grupie 306 uczniów. Uzyskano 153 000 słów, które następnie poddano analizie. Oba eksperymenty pozwoliły na opracowanie wniosków, m.in.: brak zmian w pierwszorangowym słownictwie tematycznym, zależność zmian rozwojowych słownictwa tematycznego od aktualnej sytuacji polityczno-ekonomiczno-kulturowej, wzrost w stosunku do 1979 roku liczby innowacji leksykalnych itp. |
Deskryptory TESE: |
umiejętność mówienia, umiejętności komunikowania się, umiejętności pisania, polski, nauczanie w języku ojczystym, komunikacja werbalna |
TESE descriptors: |
oral skills, communicative competences, written skills, Polish, mother tongue instruction, verbal communication |
Publikacje: |
- Cygal-Krupa, Z. i Choińska, K. (2006). Zmiany w słownictwie tematycznym dzieci i młodzieży. W: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.), Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
|