BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmiany w twórczych postawach licealistów
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 1996 – 1999
Badacz: Dorota Turska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były zmiany w postawie twórczej uczniów liceów ogólnokształcących. Badanie miało charakter podłużny. Na pierwszym etapie przebadano 198 uczniów rozpoczynających naukę w trzech renomowanych lubelskich liceach. Postawy twórcze respondentów zmierzono za pomocą kwestionariusza KAHN autorstwa S. Popka. Dokonano również diagnozy struktury osobowości operacjonalizowanej przy pomocy profilów uzyskanych w wyniku pomiaru kwestionariuszem Cattela. Na drugim etapie powtórzono badanie ze szczególnym uwzględnieniem uczniów najbardziej kreatywnych w pierwszej fazie pomiaru (postawa twórcza mierzona kwestionariuszem KAHN większa od 7 stenu), do której to grupy zakwalifikowało się 28 osób (14%). Uzyskane wyniki ujawniły spadek nasilenia postawy twórczej wśród wszystkich badanych w obu analizowanych wymiarach (skala Heurystyka i skala Nonkonformizm). Pomimo tego spadku osoby zaklasyfikowane na pierwszym etapie badań jako twórcze nadal ujawniały większą skłonność do myślenia heurystycznego oraz wyższy poziom nonkonformizmu. Jednocześnie zaobserwowano stagnację wymiaru konformistycznego (skala Konformizm) u uczniów twórczych oraz spadek wyników uzyskanych w tym wymiarze wśród pozostałych uczniów. Analiza osobowości badanych ujawniła z kolei, że na tle rówieśników uczniowie twórczy cechowali się w większym stopniu dominatywnością, ekspansywnością, samowystarczalnością i dojrzałością emocjonalną. Po trzech latach różnice te uległy zmniejszeniu (z wyłączeniem ostatniej cechy), co świadczyło o wyraźnym zaniku indywidualności uczniów twórczych.

Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, szkoła średnia, osobowość, psychologia, postawa
TESE descriptors: gifted pupil, secondary school, personality, psychology, attitude
Publikacje:
  • Turska, D. (2000). Zmiany w twórczych postawach licealistów – czyli casus Marka Aureliusza. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 247-254.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"