Tytuł badania: |
Zmiany w twórczych postawach licealistów |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
1996 – 1999 |
Badacz: |
Dorota Turska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były zmiany w postawie twórczej uczniów liceów ogólnokształcących. Badanie miało charakter podłużny. Na pierwszym etapie przebadano 198 uczniów rozpoczynających naukę w trzech renomowanych lubelskich liceach. Postawy twórcze respondentów zmierzono za pomocą kwestionariusza KAHN autorstwa S. Popka. Dokonano również diagnozy struktury osobowości operacjonalizowanej przy pomocy profilów uzyskanych w wyniku pomiaru kwestionariuszem Cattela. Na drugim etapie powtórzono badanie ze szczególnym uwzględnieniem uczniów najbardziej kreatywnych w pierwszej fazie pomiaru (postawa twórcza mierzona kwestionariuszem KAHN większa od 7 stenu), do której to grupy zakwalifikowało się 28 osób (14%). Uzyskane wyniki ujawniły spadek nasilenia postawy twórczej wśród wszystkich badanych w obu analizowanych wymiarach (skala Heurystyka i skala Nonkonformizm). Pomimo tego spadku osoby zaklasyfikowane na pierwszym etapie badań jako twórcze nadal ujawniały większą skłonność do myślenia heurystycznego oraz wyższy poziom nonkonformizmu. Jednocześnie zaobserwowano stagnację wymiaru konformistycznego (skala Konformizm) u uczniów twórczych oraz spadek wyników uzyskanych w tym wymiarze wśród pozostałych uczniów. Analiza osobowości badanych ujawniła z kolei, że na tle rówieśników uczniowie twórczy cechowali się w większym stopniu dominatywnością, ekspansywnością, samowystarczalnością i dojrzałością emocjonalną. Po trzech latach różnice te uległy zmniejszeniu (z wyłączeniem ostatniej cechy), co świadczyło o wyraźnym zaniku indywidualności uczniów twórczych. |
Deskryptory TESE: |
uzdolniony uczeń, szkoła średnia, osobowość, psychologia, postawa |
TESE descriptors: |
gifted pupil, secondary school, personality, psychology, attitude |
Publikacje: |
- Turska, D. (2000). Zmiany w twórczych postawach licealistów – czyli casus Marka Aureliusza. Psychologia Rozwojowa, 3-4, 247-254.
|