Abstrakt: |
Przedmiotem badania był problem oceniania uczniów przez nauczycieli biologii. Na spotkaniu zespołu metodycznego nauczania biologii w liceach ogólnokształcących województwa zielonogórskiego poproszono o anonimowe ocenienie i zrecenzowanie pracy maturalnej z biologii Opisz, jak organizm kontroluje swoje środowisko wewnętrzne i zewnętrzne. Oceny wystawione przez nauczycieli objęły całą gamę dopuszczalnych stopni (2, 3, 3+, 4-, 4+, 5-, 5). Analiza recenzji ujawniła, że nauczyciele kierowali się w swojej ocenie następującymi kryteriami: zrozumieniem tematu, kompozycją pracy, błędami rzeczowymi, wiadomościami spoza tematu. Analiza użycia poszczególnych kryteriów w zależności od wystawionej oceny pozwoliła dostrzec pewne prawidłowości. Nauczyciele oceniający pracę surowo zwracali uwagę na niedostateczne zrozumienie tematu, chaotyczność wypowiedzi oraz liczne błędy rzeczowe. Natomiast nauczyciele oceniający pracę wysoko także dostrzegali niedostateczne zrozumienie tematu, braki w kompozycji i błędy rzeczowe, jednak minimalizowali ich wagę w recenzjach, podkreślając bogaty zasób wiedzy merytorycznej, którą pochwalił się autor pracy, choć nie była ona związana z jej tematem. Wywiady z nauczycielami, przeprowadzone po analizie materiałów, ujawniły ponadto, że badani kierowali się dodatkowym kryterium przy ocenianiu, którego nie uwzględniali w recenzjach – zawyżając oceny, starali się zrekompensować zmniejszoną liczbę godzin biologii w tygodniu, która nie pozwalała im na pełne zrealizowanie programu nauczania. |