BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza rozbieżności ocen pracy maturalnej z biologii
Data: październik 1994
Badacz: Arleta Poręba-Konopczyńska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był problem oceniania uczniów przez nauczycieli biologii. Na spotkaniu zespołu metodycznego nauczania biologii w liceach ogólnokształcących województwa zielonogórskiego poproszono o anonimowe ocenienie i zrecenzowanie pracy maturalnej z biologii Opisz, jak organizm kontroluje swoje środowisko wewnętrzne i zewnętrzne. Oceny wystawione przez nauczycieli objęły całą gamę dopuszczalnych stopni (2, 3, 3+, 4-, 4+, 5-, 5). Analiza recenzji ujawniła, że nauczyciele kierowali się w swojej ocenie następującymi kryteriami: zrozumieniem tematu, kompozycją pracy, błędami rzeczowymi, wiadomościami spoza tematu. Analiza użycia poszczególnych kryteriów w zależności od wystawionej oceny pozwoliła dostrzec pewne prawidłowości. Nauczyciele oceniający pracę surowo zwracali uwagę na niedostateczne zrozumienie tematu, chaotyczność wypowiedzi oraz liczne błędy rzeczowe. Natomiast nauczyciele oceniający pracę wysoko także dostrzegali niedostateczne zrozumienie tematu, braki w kompozycji i błędy rzeczowe, jednak minimalizowali ich wagę w recenzjach, podkreślając bogaty zasób wiedzy merytorycznej, którą pochwalił się autor pracy, choć nie była ona związana z jej tematem. Wywiady z nauczycielami, przeprowadzone po analizie materiałów, ujawniły ponadto, że badani kierowali się dodatkowym kryterium przy ocenianiu, którego nie uwzględniali w recenzjach – zawyżając oceny, starali się zrekompensować zmniejszoną liczbę godzin biologii w tygodniu, która nie pozwalała im na pełne zrealizowanie programu nauczania.

Deskryptory TESE: biologia, egzamin końcowy, ocenianie, ocena uczących się, ocena sumatywna
TESE descriptors: biology, final examination, marking, evaluation of students, summative evaluation
Publikacje:
  • Poręba-Konopczyńska, A. (1995). Analiza rozbieżności ocen pracy maturalnej z biologii. Biologia w Szkole, 2, 72-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"