Tytuł badania: |
Badania nad świadomością środowiskową uczniów szkoły podstawowej i możliwościami jej podwyższania |
Instytucja: |
|
Data: |
1992 – 1993 |
Badacz: |
Eleonora Bobrzyńska, Alicja Welosik |
Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie informacji dotyczących wiedzy uczniów szkół podstawowych na temat ochrony środowiska, ich stosunku do problemów związanych ze środowiskiem w ich własnej miejscowości, województwie i kraju oraz możliwości ich uczestnictwa w działaniach proekologicznych. Badanie objęło 135 uczniów klas VI-VIII szkół podstawowych w województwach krakowskim, częstochowskim i bialskim. W badaniu wykorzystano ankietę własnej konstrukcji. Analiza wyników wykazała, że pomimo przeprowadzenia badania w szkołach, w których uczyli nauczyciele stosunkowo silnie zaangażowani w sprawy edukacji środowiskowej, badani uczniowie prezentowali zbyt ogólną i powierzchowną wiedzę z ochrony środowiska. Respondenci dostrzegali niewystarczające uwzględnienie zagadnień związanych ze środowiskiem w programach nauczania. Ich stosunek do problemów ochrony środowiska w miejscu zamieszkania nie zawsze był prawidłowy, ponieważ niektórzy nie wiedzieli żadnych możliwości poprawy sytuacji. Tylko część uczniów uczestniczyła w działaniach mających na celu ochronę środowiska. |
Deskryptory TESE: |
postawa, środowisko, szkoła podstawowa, metodyka, uczeń, biologia |
TESE descriptors: |
attitude, environment, primary school, learning theory, pupil, biology |
Publikacje: |
- Bobrzyńska, E. i Walosik, A. (1993). Badania nad świadomością środowiskową uczniów szkoły podstawowej i możliwościami jej podwyższenia. W: D. Bebel (red.), Innowacje dydaktyczne w nauczaniu biologii w kraju i za granicą: materiały IX Ogólnopolskiego Seminarium Dydaktyki Biologii: Słupsk 21-24 IX 1993 (s. 147-159). Słupsk: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
|