BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badania nad trafnością diagnostyczną i predyktywnością Skali Ryzyka Dysleksji
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: luty 1993 – 1997
Badacz: Marta Bogdanowicz, Agnieszka Czerwińska, Dorota Kalka, J. Komeda, D. Kowalska-Klamer, Grażyna Krasowicz, Olga Kwiatkowska-Jomma, Marzena Młynarczyk
Abstrakt:

Celem badania pilotażowego było zweryfikowanie trafności Skali Ryzyka Dysleksji (SRD) w wersji składającej się z 22 twierdzeń. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – w lutym 1993 roku przebadano 120 dzieci sześcioletnich, uczęszczających do „zerówki” w Gdańsku; w maju 1994 roku powtórzono pomiar wśród tych samych dzieci, rozpoczynających teraz naukę w klasie pierwszej. W badaniu wykorzystano SRD oraz zestaw metod do oceny funkcji percepcyjno-motorycznych, które stosowało się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych do diagnozowania dzieci z problemami w pisaniu i czytaniu. Zastosowanie prostego narzędzia, jakim jest SRD, pozwoliło trafnie wskazać dzieci zagrożone dysleksją z taką samą skutecznością jak stwierdza się ryzyko dysleksji za pomocą licznych, rozbudowanych narzędzi, których wykorzystanie wymaga więcej czasu. Analiza korelacji między wynikami SRD i poszczególnych testów wykazała umiarkowany związek w przypadku testu H. Spionek i A.W. Edfeldta do pomiaru percepcji wzrokowo-przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, prób A. Muszyńskiej i J. Żarczyńskiej do pomiaru sprawności fonologicznej, próby Nieznany język M. Bogdanowicz, testu K” H. Spionek i prób J. Piageta. Ogólny wynik SRD na poziomie umiarkowanym korelował z oceną poziomu czytania w klasie pierwszej, na wysokim poziomie – ze wskaźnikiem dotyczącym zakresu deficytów rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym. Badanie podłużne stanowiło kontynuację badań nad predyktywnością Skali Ryzyka Dysleksji (SRD) i zrealizowano je w ramach badań nad wczesnym uwarunkowaniem umiejętności czytania i pisania, prowadzonych przez M. Bogdanowicz z Uniwersytetu Gdańskiego i G. Krasowicz z UMCS-u (grant KBN 118/H01/95/08). Celem badania było określenie stopnia, w jakim za pomocą SRD można przewidzieć postępy w nauce czytania i pisania wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Postawiono hipotezę, zgodnie z którą wskaźnik ogólny oraz wskaźniki oceny poszczególnych aspektów funkcjonowania poznawczego i ruchowego korelują z wynikami oceny czytania i pisania w klasach 0-II. W badaniu zastosowano SRD i zestaw narzędzi do oceny czytania w klasach 0-II oraz pisania w klasach I-II. Badanie przeprowadzono w czterech etapach. Wyniki, które zaprezentowano na wielu konferencjach zagranicznych (Grecja 1997, Czechy 1999, Włochy 2002) oraz krajowych (Gdańsk 1996, Wrocław 1997, Puławy 1998, Gdańsk 2001), potwierdziły przydatność SRD jako narzędzia umożliwiającego przewidywanie postępów uczniów w zakresie nauki czytania i pisania. W przypadku czytania można było przewidzieć, które dzieci będą odnosić sukcesy w nauce w klasach I-II. W przypadku pisania SRD pozwalała na różnicowanie uczniów dobrych i słabych. Potwierdzono również możliwość przewidywania postępów uczniów zarówno za pomocą wyniku ogólnego SRD, jak i wyników szczegółowych, po roku nauki i po dwóch latach.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, umiejętności pisania, trudności w czytaniu, test standaryzowany, szkoła podstawowa, edukacja przedszkolna, czytanie, pisanie, efekt uczenia się
TESE descriptors: child development, written skills, reading difficulty, standardised test, primary school, pre-primary education, reading, writing, learning outcome
Publikacje:
  • Bogdanowicz, M. i Kalka, D. (2002). Badania nad trafnością diagnostyczną i predyktywnością Skali Ryzyka Dysleksji. W: M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie (s. 66-95). Gdańsk: "Harmonia".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"