BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badania nad świadomością ekologiczną uczniów i możliwościami jej podwyższenia
Data: [2004]
Badacz: Eleonora Bobrzyńska
Abstrakt:

Celem badania było określenie stanu świadomości ekologicznej uczniów oraz możliwości jej podwyższenia. Badaniem objęto 135 uczniów z sześciu klas szkół podstawowych wiejskich w województwie nowosądeckim. W próbie znalazło się 53 uczniów klas eksperymentalnych oraz 53 uczniów klas kontrolnych. Klasy eksperymentalne reprezentowały niższy poziom nauczania od kontrolnych. Obu rodzajom klas dostarczono rozkład materiału z uwzględnieniem treści programowych dotyczących odpadów oraz zanieczyszczeń i ochrony wody. Dodatkowo w klasach eksperymentalnych nauczyciele otrzymali zeszyt Wskazówki metodyczne dla nauczycieli z zakresu ekologii i ochrony środowiska, który zawierał również zadania dla uczniów mobilizujące do podjęcia licznych praktycznych działań na rzecz środowiska. Na początku i na końcu badania przeprowadzono ankietę do pomiaru poziomu wiedzy ekologicznej oraz stosunku uczniów do przyrody i porównano otrzymane wyniki. Uzyskane rezultaty pozwoliły stwierdzić, że stan wiedzy i świadomości ekologicznej uczniów był średni. Większość badanych uważała, że o problemach ochrony środowiska za mało się mówi, tematyka ta nie jest ponadto popularyzowana w dobry sposób. Zgodnie z ich deklaracjami treści związane z ochroną środowiska przekazywane w środkach masowego przekazu są dla nich ważne. Blisko jedna czwarta badanych uważała, że wiadomości dotyczące ochrony środowiska przydają się w podejmowaniu praktycznych działań na rzecz środowiska. Wśród najważniejszych problemów ochrony środowiska w rodzinnej miejscowości najczęściej wymieniano dzikie wysypiska śmieci, podstawowym działaniem na rzecz naprawy stanu środowiska było zatem zgłoszenie władzom lokalnym informacji o dzikich wysypiskach śmieci. Porównanie wyników uzyskanych przez uczniów przed badaniem i po ujawniło poprawę poziomu wiedzy i świadomości ekologicznej uczniów, szczególnie wśród osób uczących się w klasach eksperymentalnych.

Deskryptory TESE: ochrona środowiska, środowisko, szkoła podstawowa, uczeń, postawa
TESE descriptors: environmental protection, environment, primary school, pupil, attitude
Publikacje:
  • Bobrzyńska, E. (2004). Badania nad świadomością ekologiczną uczniów i możliwościami jej podwyższenia. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2-3, 61-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"