Abstrakt: |
Celem badania była analiza rozumienia słowa praca przez studentów lubelskich uczelni. Badanie przeprowadzono w ramach Centralnego Programu Badań Podstawowych (CPBP) wśród 106 studentów lubelskich uczelni, w wyniku czego uzyskano 357 wyrażeń, połączonych następnie w metawyrażenia. Najczęstszymi określeniami związanymi z pracą według studentów były: rzetelność, sumienność, zapewnienie godziwych zarobków, satysfakcja/zadowolenie z wykonywanej racy, uczciwość, sens pracy, dokładność itd. Następnie autorzy posegregowali wszystkie wskazania studentów według: syndromu dyspozycji fizycznych, psychicznych i intelektualnych, syndromu zysków i syndromu kosztów. W 2000 roku ankietą objęto 101 studentów lubelskich uczelni, w wyniku czego uzyskano 321 wyrażeń, połączonych następnie w 130 metawyrażenia. Najczęstszymi określeniami związanymi z pracą według studentów były: wysokie zarobki, satysfakcja/zadowolenie z pracy, sumienność, przyjemność, rzetelność, celowość. Autorzy posegregowali wszystkie wskazania studentów według: syndromu zysków, syndromu dyspozycji fizycznych, psychicznych i intelektualnych i syndromu kosztów. Wyniki obu badań (z 1990 i 2000) wskazują na zmianę językowego obrazu pracy wśród studentów. Wyraźnie widać zmianę priorytetów młodych ludzi. Dawniej kładli oni nacisk głównie na cechy wymagane od potencjonalnego pracodawcy (np. rzetelność, sumienność), natomiast w 2000 roku dominuje postawa roszczeniowa wobec przyszłego miejsca pracy (np. chęć wysokich zarobków i satysfakcji zawodowej). |