BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Odczuwanie wypalenia zawodowego przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych i specjalnych
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Monika Krawczyk
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między zjawiskiem wypalenia zawodowego u nauczycieli uczących w szkołach ogólnodostępnych a wypaleniem zawodowym u nauczycieli ze szkół specjalnych, a także związku wypalenia z wiekiem nauczyciela. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza MBI C. Maslach na grupie 46 nauczycieli (23 pedagogów specjalnych i 23 nauczycieli uczących w szkołach ogólnodostępnych). Pytania badawcze dotyczyły przyczyn wypalenia zawodowego, różnic pomiędzy pracą w szkole masowej i specjalnej, związku wypalenia zawodowego z wiekiem, płcią, stażem zawodowym nauczyciela. Wyniki badania opracowano w programie STATISTICA.PL. Na podstawie wyników badania stwierdzono przeciętne wypalenie zawodowe wśród badanych nauczycieli. Typ szkoły, w których pracowali badani, nie wpływał na występowanie wypalenia zawodowego albo jego brak. Zauważono jednak, że nauczyciele ze szkół specjalnych znacznie częściej postrzegali swój stan emocjonalny jako wyczerpujący, prowadzący do napięć emocjonalnych. Różnice między mężczyznami i kobietami nie miały charakteru istotnego statystycznie. Zauważono jednak, że bardziej wypalone zawodowo były nauczycielki ze szkół specjalnych niż kobiety pracujące w szkołach ogólnodostępnych.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, szkoła powszechna, nauczyciel kształcenia specjalnego, szkoła specjalna, niekorzystne położenie, doświadczenie zawodowe, kariera zawodowa, kształcenie specjalne
TESE descriptors: teaching profession, comprehensive school, SEN teacher, special school, disadvantaged background, professional experience, career, special needs education
Publikacje:
  • Krawczyk, M. (2009). Odczuwanie wypalenia zawodowego przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych i specjalnych. Pobrane z http://www.eduforum.pl/modules.php?name=Publikacje&d_op=viewdownload&cid=23
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"