Obserwuj
Tytuł badania: |
Odczuwanie wypalenia zawodowego przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych i specjalnych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Monika Krawczyk |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie związku między zjawiskiem wypalenia zawodowego u nauczycieli uczących w szkołach ogólnodostępnych a wypaleniem zawodowym u nauczycieli ze szkół specjalnych, a także związku wypalenia z wiekiem nauczyciela. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza MBI C. Maslach na grupie 46 nauczycieli (23 pedagogów specjalnych i 23 nauczycieli uczących w szkołach ogólnodostępnych). Pytania badawcze dotyczyły przyczyn wypalenia zawodowego, różnic pomiędzy pracą w szkole masowej i specjalnej, związku wypalenia zawodowego z wiekiem, płcią, stażem zawodowym nauczyciela. Wyniki badania opracowano w programie STATISTICA.PL. Na podstawie wyników badania stwierdzono przeciętne wypalenie zawodowe wśród badanych nauczycieli. Typ szkoły, w których pracowali badani, nie wpływał na występowanie wypalenia zawodowego albo jego brak. Zauważono jednak, że nauczyciele ze szkół specjalnych znacznie częściej postrzegali swój stan emocjonalny jako wyczerpujący, prowadzący do napięć emocjonalnych. Różnice między mężczyznami i kobietami nie miały charakteru istotnego statystycznie. Zauważono jednak, że bardziej wypalone zawodowo były nauczycielki ze szkół specjalnych niż kobiety pracujące w szkołach ogólnodostępnych. |
Deskryptory TESE: |
zawód nauczyciela, szkoła powszechna, nauczyciel kształcenia specjalnego, szkoła specjalna, niekorzystne położenie, doświadczenie zawodowe, kariera zawodowa, kształcenie specjalne |
TESE descriptors: |
teaching profession, comprehensive school, SEN teacher, special school, disadvantaged background, professional experience, career, special needs education |
Publikacje: |
- Krawczyk, M. (2009). Odczuwanie wypalenia zawodowego przez nauczycieli szkół ogólnodostępnych i specjalnych. Pobrane z http://www.eduforum.pl/modules.php?name=Publikacje&d_op=viewdownload&cid=23
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.