BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Odczytywanie podmiotowości w edukacji
Data: 1990
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było poznanie postaw młodzieży uczącej się w Toruniu. 83% respondentów wskazało, że ich nauczyciele są mściwi. 82% ankietowanych skarżyło się na poniżające zachowania uczących. 79% badanych twierdziło, że ich nauczyciele bywają złośliwi, a 71% – że wyśmiewają uczniów. 68% młodzieży wskazywało, że nauczycielom brakuje wyrozumiałości. 67% twierdziło, że pedagodzy niesprawiedliwie oceniają uczniów, a w opinii 65% jednych faworyzują, a innych gnębią. 62% badanych podkreślało, że nauczyciele są zbyt krzykliwi, a zdaniem 61% – zbyt surowi w ocenianiu. 38% twierdziło, że uczący są zbyt zmienni w swoim postępowaniu. Wypowiedzi uczniów wyraźnie wskazywały na ich uprzedmiotowienie przez nauczycieli, uwłaczające często godności. Szkoła jest zbyt autorytarna w ocenie uczniów, nie pozwala na dostateczny rozwój pełnej osobowości. To z kolei prowadzi do konfliktów w relacji uczeń – nauczyciel.

Deskryptory TESE: nauczyciel, postawa wobec szkoły, postawa, ocena uczących się, relacja nauczyciel – uczeń, relacja dorosły – dziecko
TESE descriptors: teacher, attitude towards school, attitude, evaluation of students, teacher-student relation, adult-child relation
Publikacje:
  • Krzanowski, A. (1998). Odczytywanie podmiotowości w edukacji. Ergo...: pismo nauczycieli Podkarpacia, 1, 7-8.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"