Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono metodą ankiety, w której pytano uczniów o: definicje pijaństwa i alkoholizmu, stosunek do zasadności prowadzenia edukacji trzeźwościowej na lekcjach, stosowanie form uświadamiających zagrożenia i skutki alkoholizmu w rodzinie, uczestnictwo w ruchach trzeźwości, formy leczenia odwykowego, ocenę wyposażenia szkoły w pomoce służące do omawiania zagadnień alkoholizmu i trzeźwości, pomoc rodzinom i dzieciom z problemem alkoholowym. Przebadano 967 uczniów (w tym 414 dziewcząt) w wieku 12-18 lat z 47 szkół. 45,5% uczniów znało pełne definicje pijaństwa i alkoholizmu, 67,3% pozytywnie wypowiedziało się na temat edukacji trzeźwościowej w szkole. 2,4% badanych nie znało skutków picia alkoholu, 3,9% nie miało w ogóle zdania w tej kwestii. Wyniki badania potwierdziły hipotezę wstępną, mówiącą, że młodzież wykazuje się dużą wiedzą dotyczącą obserwacji swojego środowiska, przyczyn picia alkoholu przez rówieśników. Uczniowie wskazywali na konieczność zwiększenia liczby publikacji na temat alkoholizmu i systematycznej edukacji w tym zakresie. Respondenci zaproponowali dla zmniejszenia rozmiarów nałogu alkoholowego: ograniczenie produkcji alkoholu, zaostrzenie przepisów prawnych, zaostrzenie walki z bimbrownictwem i przemytem alkoholu, likwidację melin pijackich, wprowadzenie wyższych cen alkoholi i skuteczniejszych interwencji policji w sprawie pijanych osób. Ponadto badanie pokazało istotność edukacji antyalkoholowej w szkołach. Stała działalność w tej kwestii powinna być prowadzona od szkoły podstawowej do klas maturalnych.
|