BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Od diagnozy i samooceny do doskonalenia działalności pedagogicznej
Data: marzec 2003 – październik 2003
Badacz: Ryszard Kalamarz, Stanisław Kmieć
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy działalność pedagogiczna poszczególnych nauczycieli oraz szkoły jako całości odpowiada obowiązującym normom dydaktycznym, ze szczególnym uwzględnieniem zasad kształcenia? Teren badań stanowiło Policealne Studium Zawodowe Niepublicznych Szkół Biznesu w Bochni, Tarnowie, Przemyślu i Rzeszowie. Do zebrania materiału wykorzystano obserwację uczestniczącą oraz rozmowę. Analizę oparto na wynikach 117 jednogodzinnych obserwacji zajęć dydaktycznych (w tym: w Bochni – 20, Przemyślu – 10, Rzeszowie – 44, Tarnowie – 43). Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono, że w strukturze obserwowanych zajęć najczęściej występującą formą było połączenie wykładów i ćwiczeń (32,5%), w dalszej kolejności odnotowano wykład (29,0%) oraz ćwiczenia (27,4%). Ustalono również, że we wszystkich przypadkach cel poznawczy zajęć był założony i realizowany. Okazało się ponadto, że zajęcia przeważnie były odpowiednio upoglądowione, jedynie w 12 przypadkach (9,7%) nauczyciel dysponował tylko tablicą i kredą. Dodatkowo na podstawie zgromadzonego materiału 42% zajęć zakwalifikowano pod względem sprawności przebiegu do kategorii bardzo wysokiej oraz wysokiej.

Deskryptory TESE: nauczanie, proces uczenia się, edukacja, nauczyciel, jakość kształcenia, dydaktyka, ocena nauczycieli
TESE descriptors: teaching, learning process, education, teacher, quality of education, didactics, evaluation of teachers
Publikacje:
  • Kalamarz, R. (2004). Od diagnozy i samooceny do doskonalenia działalności pedagogicznej. Kwartalnik Edukacyjny, 2, 39-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"