Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy działalność pedagogiczna poszczególnych nauczycieli oraz szkoły jako całości odpowiada obowiązującym normom dydaktycznym, ze szczególnym uwzględnieniem zasad kształcenia? Teren badań stanowiło Policealne Studium Zawodowe Niepublicznych Szkół Biznesu w Bochni, Tarnowie, Przemyślu i Rzeszowie. Do zebrania materiału wykorzystano obserwację uczestniczącą oraz rozmowę. Analizę oparto na wynikach 117 jednogodzinnych obserwacji zajęć dydaktycznych (w tym: w Bochni – 20, Przemyślu – 10, Rzeszowie – 44, Tarnowie – 43). Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono, że w strukturze obserwowanych zajęć najczęściej występującą formą było połączenie wykładów i ćwiczeń (32,5%), w dalszej kolejności odnotowano wykład (29,0%) oraz ćwiczenia (27,4%). Ustalono również, że we wszystkich przypadkach cel poznawczy zajęć był założony i realizowany. Okazało się ponadto, że zajęcia przeważnie były odpowiednio upoglądowione, jedynie w 12 przypadkach (9,7%) nauczyciel dysponował tylko tablicą i kredą. Dodatkowo na podstawie zgromadzonego materiału 42% zajęć zakwalifikowano pod względem sprawności przebiegu do kategorii bardzo wysokiej oraz wysokiej. |