Abstrakt: |
Celem badania było określenie sposobu realizacji czynności opiekuńczo-wychowawczych w internatach z województwa białostockiego, łomżyńskiego i suwalskiego. Badanie miało charakter sondażowy; objęto nim 36 wychowawców z 14 internatów. Respondenci rejestrowali w ciągu miesiąca swoje czynności opiekuńczo-wychowawcze. W sumie zarejestrowano 1179 takich czynności, z czego 73% skierowanych było na grupę, a 27% na jednostkę. Analiza zarejestrowanych czynności opiekuńczo-wychowawczych pozwoliła wyodrębnić kategorie tych czynności, które umieszczono z kolei w kwestionariuszu skierowanym do 289 pracowników internatów, w tym 211 wychowawców i 78 kierowników. Na tej podstawie stworzono rejestr czynności opiekuńczo-wychowawczych, w którym znalazły się czynności: kontrolne (porządku i higieny, wykonywania obowiązków, uczenia się itp.), korektywne (instruowanie, pouczanie, zwracanie uwagi), organizacyjne (organizowanie młodzieży i przydzielanie zadań), stymulujące (inspirowanie, doradzanie, zachęcanie, pomaganie), profilaktyczne (przewidywanie i wyprzedzanie konfliktów), kompensacyjne (wyrównywanie braków, utraconych wartości opiekuńczych, wspieranie społeczne) i gospodarcze (dotyczą kierowników – zaopatrzenie, remonty itp.). Kierownicy i wychowawcy określili ilość czasu, jaką w ciągu tygodnia poświęcają na wykonywanie czynności: kontrolnych (odpowiednio 10-20% i 20-30%), korektywnych (5-10% i 20-30%), organizacyjnych (10-20% i 20-30%), stymulujących (5-10% i 5-10%), profilaktycznych (2-5% i 5-10%) i kompensacyjnych (20-30% i 10-20%). |