Tytuł badania: |
Oddziaływania wychowawcze rodziców a nadzieja na sukces i kompetencje społeczne u ich dzieci |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Maria Ryś |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja założenia, że im bardziej prawidłowe postawy rodzicielskie wykazują dorośli, tym wyższy poziom nadziei na sukces i kompetencji społecznych jest zauważalny u dorastających dzieci. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Skalę Postaw Rodzicielskich M. Plopy, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych opracowany przez A. Matczak oraz Kwestionariusz Nadziei na Sukces. W badaniu wzięło udział 268 osób, w tym 123 dorosłych (64 matki i 61 ojców) oraz 143 dzieci w wieku od 16 do 23 lat (w tym 77 dziewcząt oraz 66 chłopców). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono istnienie związku między określonymi wymiarami postaw wychowawczych rodziców a niektórymi aspektami kompetencji społecznych i nadziei na sukces wśród dzieci. Na podstawie zgromadzonych danych wykazano istotne dodatnie korelacje między postawą akceptacji ze strony matki a poziomem radzenia sobie w sytuacjach intymnych oraz pomiędzy postawą akceptacji ze strony ojca a wszystkimi wskaźnikami kompetencji społecznych. W zakresie nadziei na sukces uzyskane wyniki ujawniły ujemną korelację pomiędzy nią a akceptacją ze strony ojca w grupie chłopców. Podobnie niekorzystny wpływ okazała się mieć postawa ochraniająca matki. |
Deskryptory TESE: |
rodzice, rodzina, kompetencje społeczne, postawa, młodzież, zachowania, rozwój dziecka |
TESE descriptors: |
parents, family, social competences, attitude, youth, behaviour, child development |
Publikacje: |
- Ryś, M. (2011). Oddziaływania wychowawcze rodziców a nadzieja na sukces i kompetencje społeczne u ich dzieci. Fides et Ratio, 3, 86-108.
|