BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Oddziaływanie dziadków na wypoczynek wnuków
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: M. Basińska, J. Deperas, M. Mikulec, Anna Zawadzka, A. Żeglarska
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób dziadkowie żyjący ze swoimi wnukami wpływają na ich czas wolny. Na badanie złożyło się pięć sondaży diagnostycznych przeprowadzonych w ramach prac magisterskich w Instytucie Pedagogiki UW wśród 540 losowo dobranych rodzin z Dolnego Śląska. W sondażach wykorzystano obszerną ankietę skierowaną do rodziców, wywiad skategoryzowany z dziadkami i dzieckiem, nieskategoryzowany wywiad z wychowawcą klasy i wypracowanie Mieszkam razem z dziadkami. Materiał badawczy zamykało 101 wywiadów skategoryzowanych z dziadkami zamieszkałymi z rodziną w miastach dolnośląskich, dobranych metodą kuli śniegowej. Wyniki badania ujawniły, że zaangażowaniu się w wypoczynek wnuczków sprzyjały stosunkowo młody wiek dziadków, subiektywnie odczuwany dobry stan zdrowia oraz dobre warunki materialne i mieszkaniowe. Istotny okazał się również bardzo pozytywny najczęściej stosunek seniorów do tego zaangażowania – ze względu na korzyść dziecka i samego seniora (zapełnienie pustych godzin dyspozycyjnych, poszerzenie wiedzy, zachowanie sprawności fizycznej i umysłowej). Pozytywny wpływ na zakres i charakter opieki nad wnuczkiem miało wykształcenie dziadków – im było ono wyższe, tym więcej dostrzegano korzyści opieki nad dzieckiem, bardziej angażowano się w ponoszenie kosztów, organizację działań, wzbogacenie form i treści wspólnej rozrywki czy aktywnego wypoczynku. Ogólnie jednak, biorąc pod uwagę obiektywną wartość działań wolnoczasowych podejmowanych przez dziadków wraz z wnukami, ich jakość mogła w wielu przypadkach budzić istotne zastrzeżenia, szczególnie w środowisku niżej wyedukowanych (nastawienie na rozrywkę, najczęściej z wykorzystaniem środków masowego przekazu, silny domocentryzm, pomijanie uczestnictwa w drugim układzie kultury, redukcja pozarodzinnych relacji osobowych). Jednocześnie był to wypoczynek nadmiernie ukierunkowany na dziecko, jego potrzeby i zainteresowania. Wspólnota mieszkaniowa z seniorami sprzyjała zwiększeniu wymiaru pracy zawodowej rodziców, zwłaszcza matek, oraz prymitywizacji sposobów spędzania czasu wolnego, zwłaszcza ojca. Pomoc w obowiązkach domowych ze strony dziadków, często uważana przez rodziców za oczywistą, drastycznie ograniczała zaangażowanie młodych mężczyzn w pomoc domową oraz zainteresowanie obojga rodziców wypoczynkiem dziecka i spędzaniem czasu wspólnie z dzieckiem. Opieka dziadków nad wnukami nie tylko stanowiła zatem wypełnienie ich roli, lecz również zapełniała pustkę pozostawioną przez nieobecnych rodziców. Działania podejmowane przez rodziców w ramach ich własnego wypoczynku nie różniły się znacząco od wypoczynku seniorów (domocentryzm, rozrywkowe korzystanie z telewizji itd.) przy jednoczesnym wykluczeniu dziadków z uczestnictwa. Delegowanie obowiązków domowych oraz opieki nad dzieckiem na seniorów ograniczało ogólnie relacje interpersonalne w rodzinie, a także negatywnie wpływało na strukturę odpowiedzialności, szczególnie za pomoc dziecku.

Deskryptory TESE: pedagogika czasu wolnego, wypoczynek, rodzina, relacje interpersonalne, zajęcia rekreacyjne
TESE descriptors: leisure education, leisure, family, interpersonal relations, leisure activities
Publikacje:
  • Zawadzka, A. (1999). Oddziaływanie dziadków na wypoczynek wnuków. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 131, 5-171.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"