BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zastosowanie rozwiązywania problemów w procesie kształcenia przyrodniczego w klasach początkowych
Typ badania: ewaluacyjne
Data: wrzesień 1993 – styczeń 1994
Badacz: Nadzieja Cybulska
Abstrakt:

Celem badania było określenie skuteczności rozwiązywania problemów stosowanych na lekcjach środowiska społeczno-przyrodniczego w klasach początkowych. Sformułowano następujące problemy główne:  Czy systematyczne rozwiązywanie problemów na lekcji środowiska społeczno-przyrodniczego wpływa na przyrost i trwałość nabywanych przez uczniów wiadomości i umiejętności przyrodniczych? Czy systematyczne stosowanie rozwiązywania problemów sprzyja osiągnięciu przez uczniów operatywności wiedzy na lekcjach środowiska społeczno-przyrodniczego? Sformułowano hipotezy o pozytywnym wpływie systematycznego rozwiązywania problemów na przyrost i trwałość wiadomości i umiejętności przyrodniczych oraz pozytywnym wpływie nauczania problemowego na operatywność wiedzy uczniów. Główną metodą był eksperyment pedagogiczny, posłużono się także obserwacją, analizą dokumentacji szkolnej, testami dydaktycznymi, metodami statystycznymi. Badaniem objęto 100 uczniów czterech klas trzecich z dwóch szkół podstawowych w województwie szczecińskim. Badanie miało cztery etapy: pomiar wstępny, nauczanie eksperymentalne (wrzesień–grudzień 1993; cykl 14 lekcji o różnych formach pracy organizacyjnej i metodach), pomiar końcowy (grudzień 1993), badanie dystansowe (styczeń 1994). Dwie klasy, które przed badaniami miały lepsze wyniki nauczania ze środowiska społeczno-przyrodniczego i we wstępnym etapie uzyskały wyższe wyniki, były klasami kontrolnymi. Wyniki badania potwierdziły założone hipotezy. Grupy eksperymentalne w pomiarze końcowym uzyskały wyraźnie wyższe wyniki testu. W badaniu dystansowym po miesiącu od zakończenia eksperymentu ubytki wiedzy były w klasach kontrolnych znacznie wyższe niż w eksperymentalnych. Stwierdzono, że systematyczne rozwiązywanie problemów przyczyniło się do utrwalenia wiadomości i umiejętności przyrodniczych uczniów. Uczniowie grup kontrolnych wykazywali niższy stopień operatywności wiedzy; wskaźniki operatywności były korzystniejsze dla grup eksperymentalnych. Stwierdzono, że rozwiązywanie problemów przyczyniło się do rozwoju płynności i giętkości myślenia uczniów klas eksperymentalnych.

Deskryptory TESE: rozwiązywanie problemów, metoda nauczania, wiedza, efekt uczenia się, nauka o środowisku, bilans umiejętności
TESE descriptors: problem solving, teaching method, knowledge, learning outcome, environmental education, skills audit
Publikacje:
  • Cybulska, N. (1995). Zastosowanie rozwiązywania problemów w procesie kształcenia przyrodniczego w klasach początkowych. Zeszyty Naukowe. Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 21, 85-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"